Mat mot allergiplager

Endelig vår! En herlig og forventningesfull årstid! Visste du at massevis at det som spirer og spretter opp fra jorden akkurat nå faktisk kan spises? Jeg var på kurs hos Rita i fjor, og ble veldig imponert over mulighetene som ligger rett utenfor døren. Det har nylig kommet en norsk bok om ville vekster i bokhandelen. Så er du på jakt etter bærekraftig og økologisk mat - helt gratis, er det nå du skal sanke.

For noen av oss er våren tidvis utfordrende. Pollen i luften gir ikke nødvendigvis gode assosiasjoner og lystige dager. Det er neimen ikke greit når nesen er tett, hodet tungt og kroppen slapp på grunn av allergi. Men hva kan vi som er allergiske gjøre for å redusere plagene våre? Det fins flere ulike tilnærminger, og det smarteste er vel å kombinere dem. De fleste er vel kjent med allergitablettene fra apoteket. Men det går også an å SPISE MAT med anti-allergiske egenskaper. Jeg skal gi deg en liten oversikt.

Mat kan virke som antihistaminer, de kan være betennelsesdempende, være mastcellestabiliserende og hemme histaminfrigjøring - noe som er gunstig på hver sin måte når det kommer til allergiske tilstander. Mat med antihistamineffekt er amaranth, bete, fennikel og timian. Mat som virker betennelsesdempende er amaranth, artisjokker, basilikum,  blomkål, fennikel, grønnkål, gurkemeie, hvitløk, ingefær,  karri, oregano og persille. Mat som er mastcellestabiliserende er artisjokker, gurkemeie, koriander, karri og hvitløk. Og oregano, gurkemeie og persille hemmer histaminfrigjøring.

Ellers har vi mat med smertestillende effekt som fenikkel, ingefær og koriander. Timian, ingefær, løk og hvitløk har antibakterielle egenskaper. Mens grønnkål, purre, løk og gurkemeie har forebyggende egenskaper mot kreft. Skal vi sammenligne mat og medisiner, kan man si at ingefær er like potent som zantac, med andre ord en H2-reseptor antagonist. Bete er en H1-reseptor-antagonist a la Clarityn. Og karri og basilikum er betennelsesdempende som Diclofenac.


Hvis vi ser på den store linjen her, er det altså lurt å spise kjøkken-urter fremover. I alle former og fasonger. Pluss rikelig av de riktige grønnsakene. Hva med å lage pesto av kjøkken-urter, olivenolje, litt salt, hvitløk og noen dråper sitron? Og evt cashewnøtter og parmesanost for bedre smak..... Jeg har tidligere presentert oppskrift her.

Listen over matvarer er ikke komplett. Jeg hadde likevel lyst å begynne et sted, og har brukt denne e-boken som kilde. Så skal jeg heller komplementere oversikten etterhvert som jeg finner mer informasjon. Temaet er uansett kjempespennende. Det finnes også mye nyttig informasjon om urter på rolv.no

12 kommentarer

Ingrid

18.08.2015 kl.18:58

Hei hei :-)

Ønsket bare å legge igjen en kommentar for å fortelle deg at jeg synes du har en kjempe fin blogg her. Jeg er selv blogger å skriver om hverdagen jeg har med min familie og om det å være mamma til mine kjære barn. Ta en tur innom en gang og si hei :-)

gladerebarn

19.08.2015 kl.17:57

Ingrid: Takk for det :)

Jannicke

15.01.2016 kl.11:50

Hei, så spennende tema. Måtte skumlese litt raskt nå, men skal se nærmere på denne informasjonen når jeg får mer tid, for en cøliakier og allergiker som meg er dette veldig relevant

Grete Lauten

18.03.2016 kl.09:36

Hei,

kom innom via søk rundt optima produkter, interessant lesning her men finner visst ikke noe etter april ifjor. Kommer det nye innlegg fra deg? :)

gladerebarn

18.03.2016 kl.09:48

Grete Lauten: Bloggen ligger litt i dvale for tiden, så kan ikke love nye innlegg med det første. Tiden får vise hva som skjer :)

Nora Ripnes

30.03.2016 kl.16:16

Spennende å lese om!

gladerebarn

04.05.2016 kl.10:21

http://www.peertechz.com/Allergy/Allergy-1-108.php

Christine Drage

03.07.2016 kl.10:32

Veldig interessant og lærerikt innlegg. Fin blogg du har! Datteren min har fått atopisk eksem så prøver å lese meg opp på ting jeg kan lage selv som hun ikke vil reagere på. Har nettopp begynt med baby grøt, men hun har reagert litt på dem de har i matbutikken...

Kristin Dalheim

19.01.2017 kl.11:32

Hei, har tidligere lest et innlegg om bittersalt. Der anbefaler du den med blåskrift. Har kjøpt den med grønnskrift fra Felleskjøpet. Men på bakgrunn av den informasjon din så ønsket jeg å kjøpe den med blåskrift. Felleskjøpet har ikke den, og kan ikke finne den andre plasser heller.

Så jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt bittersøtt med blåskrift? Takknemlig for svar.

Hilsen Kristin

gladerebarn

19.01.2017 kl.22:45

Kristin Dalheim: Ja, jeg får heller ikke tak i den med blå skrift lenger. Hmmm! Den med grønn skrift har teknisk kvalitet. Noen sier at den dermed kan inneholde en liten mengde bly. Noen sier at det er så lite at det ikke er nødvendig å bry seg om det. Jeg vet ikke helt. En løsning er å kjøpe bittersalt/epsomsalt på ebay. http://www.ebay.co.uk/itm/141848235772?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Det blir ca samme pris faktisk. Jeg har kjøpt en bøtte. Men man må som vanlig følge med på valutakursene slik at pris og porto ikke overstiger 350 kroner. Jeg har gjort dette en gang, og det funket fint. Men jeg har likevel brukt opp epsomsaltet mitt med grønn skrift først. Lot minstemann få den reneste kvsliteten sånn for sikkerthets skyld.

Iselin

07.02.2017 kl.12:55

Hei!

Har en gutt på 9 uker, og han har hele tiden vært plaget med mye luft i magen. Prøvde å kutte ut div matvarer som kål, løk, erter, melk og melkeprodukter og vanlig brød byttet jeg ut med havreknekkebrød og glutenfritt brød. Har lest at gluten kan gi voksne luft i magen, og tenker da at det kan gå over i morsmelken og skape trøbbel for babymagen ? Det er jo tilsatt ekstra hvetegluten i nesten alle de fabrikkproduserte grovbrødene vi kjøper og spiser, så tenker at da er det ekstra stor sjanse for at babyen kan reagere. Tar jeg feil tror du, kan kanskje ikke gluten overføres til morsmelken? Jeg fullammer, og har gjort det hele tiden. Synes at han ble litt bedre etter en tid uten alle disse matvarene, og ble så lei av glutenfritt brød til slutt, at jeg igjen begynte å spise vanlige grovbrød fra butikken. De første dagene merket jeg ingen endring på babyen, men etter noen dager så har han nå siste dagene hatt mye mer plager igjen. Kan det være helt tilfeldig, eller kan det være brødet tror du? skal sies at jeg prøvde meg på erter den dagen magetrøbbelet økte igjen, og dagen etter spiste jeg fiskekaker som jeg senere så på innholdsfortegnelsen at også inneholdt løk. Men magevondt pga erter/løk gir seg vel etter ca et døgn etter siste inntak? Bare spør jeg, da jeg blir ikke klok, hehe :-) Fin og interessant blogg du har!

gladerebarn

07.02.2017 kl.13:08

Iselin: Så hyggelig at du liker bloggen :) Jeg hadde en spennende opplevelse med minstemann da jag fullammet. Er selv litt matintolerant mot bla.a melk og hvete. Når jeg kuttet ut melk, hvetemel, sukker og pepsi max (koffein) hadde jeg en drømmebaby om kvelden. Var bare å legge han ned på puta, så sov han. Hvis jeg spiste noen av disse matvarene, måtte jeg gjerne sitte oppe utover kvelden fordi min baby var urolig og ikke fikk sove. Så hvis du selv får luft i magen av enkelte matvarer, kan du jo prøve og kutte ut disse og se hva som skjer? Jeg spiste spelt i steden for hvete, som gikk fint for meg. Så det er ikke nødvendigvis gluten som er synderen. Så er det jo en del babyer som reagerer på løk og kål som du nevner. Du får prøve deg frem med litt detektivarbeid. Det kan lønne seg, og for meg var det som natt og dag! Ellers har du rett i at kjøpebrød innehodler mye ekstra gluten, så lurt å bake sitt eget brød hvis mulig. Noen kan også regerer bra på probiotika. Hvis du fullammer, kan gjerne mor ta dette. Lykke til på din vei. Ingen løsninger er riktig for alle, så du må nok rett og slett prøve deg frem.

Skriv en ny kommentar

hits