Vannkefir hva og hvordan

Vannkefir er en sunn forfriskende probiotisk drikk som ogs er lett f barn til like. Hos oss er bde 9-ringen og 1-ringen veldig glad i vannkefir. Du kan smaksette den slik du vil, bare fantasien setter grenser. Vannkefir minner om brus siden den inneholder brusende bobler av ulik grad, avhengig av tilberedingsmetode.

Helsefordeler. Vannkefirkorn lever av sukker, og omdanner dette til ulike organiske syrer, bla.a melkesyre. Det gir oss en svrt sunn drikke med mange helsegevinster. Vannkefirkorn produserer millioner av gode bakterier og gjrsopper som balanserer tarmfloraen og dermer hjelper fordyelse og immunforsvar til bedre helse. Vannkefir kan redusere blodtrykk, senke kolesterol, gi bedre hud, redusere eksem, hjelpe til med vektkontroll, forebygge kreft, gi mer energi og bedre svn for nevne noe. Den er ogs rik p verdifulle enzymer, mineraler og vitaminer, da spesielt B-vitaminer. Er du vant til ta kosttilskudd som probiotika, vil vannkefir gi deg et mer bredspektret utvalg bakterier. Du vil ogs f tilskudd av verdifulle gjrsopper, som probiotikatilskudd mangler.

Ut i fra alle helsegevinstene vannkefir gir, skulle man tro det var et dyrt produkt som koster massevis av penger. Men, vannkefir koster noen f kroner for literen, nesten for godt til vre sant. Du kan lage det igjen og igjen p din egen kjkkenbenk. Fermentert og melkesyregjret mat er en av f kategorier som gir oss svrt nringsrike produkter til en billig penge. Supermat i ordets rette forstand. Ellers tenker jeg at helsegevinstene ker i takt med hvor mye annen melkesyregjret mat og drikke man inntar p daglig basis. Vannkefir er en god start!

OPPSKRIFT

Siden jeg deler ut vannkefirkorn, br jeg vel ogs presentere en oppskrift. Jeg oppsumerer derfor det jeg har lrt om vannkefir til n. Ut i fra ting jeg har lest, og erfaringer jeg har gjort meg. Jeg har brukt mye innspirasjon samlet p denne siden.

Basis oppskrift p vannkefir:

1 liter vann

4 ss sukker (helst kologisk hvitt eller brunt. Gjerne bare brunt rrrsukker, men ogs raffinert hvitt innimellom)

2 ss vannkefirkorn

en neve kologiske rosiner eller 2-3 kologiske fiken

en tykk skive sitron (evt en halv kologisk sitron. Fr du ikke tak i kologisk, skjrer du bort det ytterste gule av skallet)

Evt tilskudd av mineraler

Bland sammen i en glassbeholder som rommer mer enn 1 liter. Det er viktig med litt luft opp til lokket, evt bruk litt mindre vann. Sett p lokk (lst eller fast - prv begge deler, men har du helt tett lokk, br du "lufte" et par tre ganger underveis) evt et finmasket stoff med strikk. La st p kjkkenbenken i 36-48 timer. P sommeren holder det gjerne med 36 timer, prv deg frem.

Fjern sitron og trket frukt og sil blandingen med en plastsil. Vannkefirkorn liker IKKE metall (kaffefilter eller kjkkenhndkle kan fungere midlertidig). Hell ferdig vannkefir p flasker, srg for at det er litt luft igjen p toppen, og sett i kjleskapet.

Skyll vannkefirkornene i rent vann - hvertfall innimellom fr du blander dem i ny sats. Noen anbefaler hver gang, andre av og til. Jeg tror nok hver gang er en god rutine.

Avslutter du fr 48 timer har gtt, vil mindre av sukkeret vre spist opp. Venter du lenger, risikerer du at vannkefirkornene begynner mistrives veldig. Sil heller vannkefirkornene ut og start nytt blandevann til disse, mens fermenteringen av "ferdig" vannkefir gis en dag eller to ekstra p kjkkenbenken hvis du overhodet ikke vil det skal smake stt. I denne andre fermenteringsrunden, som du ogs kan starte allerede etter 24 timer, kan du tilsette frosne br og andre smaker helt som du vil, siden vannkefirkornene er utenfor rekkevidde. Nr smaken har blitt slik du vil ha den, hell drikken p flaske med litt luft igjen verst og sett i kjleskapet. Jo lenger du lar drikken st kaldt, jo mer "brus" dannes. Korken skrus igjen. Ellers har jeg lest at det kan vre noe snn som ca 1 ss sukker igjen i drikken etter 36-48 timer. Du vil lett kjenne at sdmen p vannkefiren varierer litt fra gang til gang. S helt sukkerfri er den alts ikke. Mengde med mte - som vanlig. Evt m du etterfermentere den p kjkkenbenken nr vannkefirkornene er tatt ut. Og heller kanskje ste med litt stevia. Fermenteringsprosessen fortsetter ogs i kjleskapet - men i et mye saktere tempo. Lavkarboentusiaster bruker gjerne kokosvann i steden for sukkerblanding. Men - det skal visst ikke smake noe srlig etter hva jeg har forsttt.

Oppskriften over, som jeg synes funker best, har jeg funnet hos fleksitarianerliv her.

Vann. Kvaliteten p springvann varierer mye. Derfor m du prve deg frem i forhold til innhold av klor, hvor filtrert det er, innhold av mineraler osv. Jeg tapper vann i glasskrukke kvelden fr slik at evt klorrester dunster bort i lpet av natten, og at vannet blir romtemperert. Antagelig er det ikke ndvendig, s prv deg frem.

Sukker. Bruk hovedsaklig kologisk sukker. Vannkefirkorn er levende organismer som pvirkes av giftstoffer i eventuelle sprytemidler osv. Jeg tror mine vannkefirkorn trives best med brunt rrrsukker. Men prv variere innimellom med litt kologisk hvitt sukker ogs. Vannkefirkorn er glad i lnnesirup, s bytt ut gjerne en eller flere ss med dette innimellom. Jeg blander ut sukkeret i vannet enn stund fr jeg tilsetter vannkefirkornene, slik at vannet er mettet med "nring" allerede fra starten.

Rosiner. Rosiner (de har kologiske p Meny)eller annen trket frukt (fiken, aprikos )gir vannkefirkornene litt ekstra boost nr sukkeret i vannet er spist opp eller minker. Pluss at det gir vannkefiren bedre smak. For meg virker det som vannkefirkornene trives bedre med kologisk trket frukt enn uten. Det gr an lage vannkefir uten trket frukt/sitron ogs.

Sitron. Her er det litt ulike oppfatninger ute og gr. Noen pstr sitron er ndvendig for gi vannkefirkornene nsket ph. Andre mener sitron kan gi mistrivsel. Og noe pstr den bare er viktig for gi god smak. Jeg ser flest oppskrifter som liker ha med sitron. Fr du ikke tak i kologisk sitron, skjr av det gule av skallet. Ingefr er noe du ogs kan prve, f.eks i steden for sitron. Vannkefirkorn ser ofte ut til trives godt sammen med ingefr. Man m ikke ha med sitron eller ingefr.

Mineraler. Vannkefirkorn trenger tilskudd av mineraler for vokse og virke bra. Bruker du brunt sukker, fr du en del av disse allerede. Jeg gir gjerne ekstra tilskudd av 1/2 ml (eller 1/4 ts) natron, 1/2 ml uraffinert havsalt (eller 1/8 ts) og: et hetteglass av denne minerallblandingen / eller kokt skall av 1 egg for gi litt kalsium for vokse bra. Det KAN ogs bli for mye av mineraler. S variasjon er en god ting. Alts noen ganger med og noen uten.

Sm vannkefirkorn: Jeg eksperimenterer for tiden, og hvis du vil ha strre vannkefirkorn eller kt vekst, ser det ut til at 1 ss melasse sammen med sukkeret gir en kanon ekspansjon. Jeg tilsetter da ogs litt salt og natron i vannet som skrevet over. Smaken av melasse kan diskuteres, s her fr du rett og slett finne ut selv om det smaker godt. Du kan selvflgelig bruke mindre mengde. Kanskje du kan bruke vannkefiren med molasse i brddeig, vaffelrre, pannekakerre, som surdeigsstarter osv? Melasse anbefales hvertfall som energiboost innimellom. En annen tendens jeg ser er at kologiske fiken (fes kjpt p Meny), og muligens hvitt raffinert sukker gir strre vannkefirkorn, s igjen: variasjon er lurt! Mitt aller beste tips er melasse + kjleskap. Den kombinasjonen har gitt rekord her i huset. Kanskje en tredobling av mengden og vannkefirkorn store som "hus"!

Skrale vannkefirkorn: Hvis vannkefirkornene er veldig sm eller vannkefiren lukter/smaker gjret, anbefales et spaopphold i kjleskapet p 3-4 dager. Fyll en beholder med rent vann, hell oppi vannkefirkorn og rr rundt s de fr vasket bort smuss. Sil vannet av. Bland sammen 1 liter vann, 4 ss sukker, 2 ss vannkefirkorn, havsalt, natron og en eller annen kalsiumkilde som nevt over og sett i kjleskapet. Oppholdet kan vre lenger enn 3-4 dager ogs. Nr du tar de ut igjen, vr oppmerksom p at de kan bruke noen runder p komme seg - ja opptil 14 dager fr de virker som fr. Lukter de fortsatt vondt eller er like sm, etter en runde utenfor kjleskapet, sett de til spaopphold enda en gang eller to. Les om vannkefirkorn p spa her. Les originaloppskrift p rehabilitering her.

Etter litt detektivarbeid har jeg forresten oppdaget at mine vannkefirkorn ikke liker whole cane sugar. Det dannes illeluktende skum p toppen, og vannkefiren blir etter hvert udrikkelig. Jeg har hatt mistanke til enten rosinene eller sukkeret, men n er jeg ganske s sikker. S - bruk dine detektiv-egenskaper hvis du ser de mistrives. Kanskje det er noen av tilsetningene de ikke kan like.

Alkohol. Vannkefir inneholder vanligvis mindre enn - eller godt under 1 % alkohol. Mengden vi vre avhengig av hvor mye sukker du bruker, hvor lenge vannkefirkornene fr jobbe med drikken, om du bruker lst eller fast lokk og hvor lenge den lagres i kjleskapet. Mer sukker, lengre fermenteringstid, fastskrudd lokk og lang tid i kjleskapet ker alkoholprosenten. I forhold til graviditet, kan du lese mer p linkene her, her, her og her. Og evt google waterkefir - pregnant - alcohol. Er dette med alkoholprosent viktig vite, kan man kjpe et alkometer p eks Europris til ca 40 kroner.

Iflge denne bloggen, er det ikke mer alkohol i vannkefir enn i vanlig kefirmelk. Vannkefir er derfor trygt bde for gravide og barn. Mattilsynet i Frde sier at man ikke behver vre redd for alkoholinnholdet i drikken.

Barnevennlig. For f til en mest mulig barnevennlig vannkefir, kan man sile ut vannkefirkornene etter 24-36 timer(s den ikke blir s sur). Mens vannnkefirkornene fr seg nytt blandevann, kan du la den ferdige vannkefiren fortsette p kjkkenbenken ytterligere 12-24 timer, og tilsette frosne/ferske br(jordbr, bringebr, blbr osv). Brene kan skvises med en gaffel for f mest mulig juice. Nr du er fornyd med smaken og fermenteringstiden, siler du blandingen og setter i kjleskapet. Dette blir "ekte" juice med brusbobler. NAM-NAM!

Et annet alternativ er fermentere i de vanlige 48 timene, og ste med stevia nr vannkefirkornene er tatt ut. S blir det mindre sukker, men likevel st smak.

Ny eier. Nr vannkefirkorn skifter eier, kan det ogs ta noen runder fr de er 100% i form igjen, s det gjelder vre litt tlmodig. Tegn p at vannkefiren jobber er bla.a: fargen p vannet skifter litt farge under fermenteringen, det kommer sm bobler opp til overflaten, drikken er mindre st enn da du blandet sammen ingrediensene og vannkefirkornene er p heisaturer opp og ned.

Er smaken merkelig p det ferdige produktet, prv litt annen fremgangsmte neste gang. F.eks mer eller mindre tett lokk, andre typer trket frukt, mer eller mindre sukker, mer eller mindre fermenteringstid p kjkkenbenken osv. Du finner snart din favoritt:-)

Sett vannkefirkornene i kjleskapet med en gang du fr dem i hus. S kan de "sove" litt der til du er klar til action med dem p kjkkenbenken. Skyll dem fr du setter igang vannkefirproduksjon.

Tar det flere dager fr du fr kommet igang, anbefaler jeg blande sammen 1 liter vann, 4 ss sukker, vannkefirkornene, rosiner og sitron (=vanlig oppskrift) og sette i kjleskapet. S setter du bare hele krukken p kjkkenbenken i 48 timer nr du er klar.

Vannkefirkorn til overs. Nr du har vannkefirkorn til overs, har du flere valgmuligheter. Du kan dele med dine venner, fryse ned, trke til senere bruk, lage eddikeller spise dem opp som et probiotikatilskudd.

Les fremgangsmten p eddik av vannkefirkornher.

Hvis du vil fryse ned, har jeg lest at man kan blande dem i litt sukkervann, putte i et tomt syltetyglass, og s fryse ned, eller bare fryse dem slik de er i et glass med lokk. Hvis du vil trke, legger du vannkefirkorn p en tallerken med trkepapir p. S legger du et kjkkenhndkle over s ikke fluene kommer til, og rrer med en skje innimellom s de ikke setter seg helt fast i underlaget. Jeg fjerner papiret etter ca et dgn. Etter 3-5 dgn, heller du over i et tomt glass med lokk, og oppbevarer i kjleskapet. Vannkefirkornene skal da vre stein harde, brune, og har krympet til ca halv strrelse. Noen skriver at skap ogs er greit oppbevaringssted for trket vannkefirkorn. Trket og fryste korn vil bruke opp til 2 uker fr de er ordentlig igang igjen, s da er tlmodighet en faktor!

Tilslutt kan du bruke vannkefirkornene som ditt daglige probiotikatilskudd. Begynn med noen f, og k heller gradvis. Tygg og svelg, de smaker stort sett ingenting. S fr du et billigere og mer bredspektret produkt enn det som er f kjpt i butikken. Jeg vet ikke hvor mange vannkefirkorn som skal til for erstatte kosttilskudd med probiotika.

Ikke for lenge i kjleskap. Etter samtale med biolog som er p fornavn med bakteriestammene i vannkefir, gjorde han meg oppmerksom p at det oppbevare vannkefirkorn i kjleskapet over lenger tid muligens kan delegge en eller flere av bakteriestammene - og gjrsoppene, siden kjleskapstemperatur er utenfor deres komfortsone. Vannkefir trives best mellom 18 og 28 grader. Vi nsker jo flest mulig av de gode helsebringende mikroorganismene bevart. S - alts - unntaksvis i kjleskap. Nr det er ndvendig.

Avslutning og tips. Selv om vannkefirkorn er levende vesener og ikke tler hva som helst, vil jeg absolutt oppfordre til eksperimenting av hjertens lyst. Vent til du har opparbeidet deg dobbel dose vannkefirkorn. S har du fortsatt vannkefir selv om eksperimenteringen gr ad dundas. Man savner nemlig vannkefir hvis alle m p spa i kjleskapet. Det er hvertfall min erfaring! Les andre bloggere som skriver om vannkefir, oppskrift og tips, vannkefir og jordbr, mammabrus, vannekefir - superdrikke(oppskrift med 6ss vannkefirkorn pr liter vann) og eventyrlig vannkefirvekst. Leser du kommentarfeltene i tillegg - er det mye lre. Fine flasker og glass til vannkefir finner du bla.a p Jernia. Plastsil finner du hos tupperware, ebay eller her. Lykke til!

Bruk gjerne min kode GED890 for f 5$ rabatt nr du handler hos iherb for frste gang. Guide om det handle p iherb finner du her.

2 kommentarer

Daniel

30.10.2015 kl.14:45

Hei!

Veldig spennende! fin blogg!

Jeg sker etter kefirkorn som jeg kan lage laktose fri og vegansk drikke p, tenkte kokosmelk.

Er litt ny, s sprsmlet mitt er, har du noen rd, har du korn som jeg kan kjpe av deg?

Mvh Daniel

gladerebarn

30.10.2015 kl.19:10

Daniel: Jeg har ingen kefirkorn gi bort for tiden. Men anbefaler deg sprre i denne facebookgruppen. De har egen liste over folk som gjerne deler :) Til kokosmelk er det kefirkorn som gjelder. https://www.facebook.com/groups/192177464184255/

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

43, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller f sunn hjemmelaget mat fra gode rvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det ogs vrt et poeng med mat som er mild for fordyelsen. Jeg har lett som en detektiv for finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Jeg blir veldig glad for kommentarer p bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits