Vannkefir hva og hvordan

Vannkefir er en sunn forfriskende probiotisk drikk som også er lett å få barn til å like. Hos oss er både 9-åringen og 1-åringen veldig glad i vannkefir. Du kan smaksette den slik du vil, bare fantasien setter grenser. Vannkefir minner om brus siden den inneholder brusende bobler av ulik grad, avhengig av tilberedingsmetode.

Helsefordeler. Vannkefirkorn lever av sukker, og omdanner dette til ulike organiske syrer, bla.a melkesyre. Det gir oss en svært sunn drikke med mange helsegevinster.  Vannkefirkorn produserer millioner av gode bakterier og gjærsopper som balanserer tarmfloraen og dermer hjelper fordøyelse og immunforsvar til bedre helse. Vannkefir kan redusere blodtrykk, senke kolesterol, gi bedre hud, redusere eksem, hjelpe til med vektkontroll, forebygge kreft, gi mer energi og bedre søvn  for å nevne noe. Den er også rik på verdifulle enzymer, mineraler og vitaminer, da spesielt B-vitaminer. Er du vant til å ta kosttilskudd som probiotika, vil vannkefir gi deg et mer bredspektret utvalg bakterier. Du vil også få tilskudd av verdifulle gjærsopper, som probiotikatilskudd mangler.

Ut i fra alle helsegevinstene vannkefir gir, skulle man tro det var et dyrt produkt som koster massevis av penger.  Men, vannkefir koster noen få kroner for literen, nesten for godt til å være sant. Du kan lage det igjen og igjen på din egen kjøkkenbenk. Fermentert og melkesyregjæret mat er en av få kategorier som gir oss svært næringsrike produkter til en billig penge. Supermat i ordets rette forstand. Ellers tenker jeg at helsegevinstene øker i takt med hvor mye annen melkesyregjæret mat og drikke man inntar på daglig basis. Vannkefir er en god start!

OPPSKRIFT

Siden jeg deler ut vannkefirkorn, bør jeg vel også presentere en oppskrift. Jeg oppsumerer derfor det jeg har lært om vannkefir til nå. Ut i fra ting jeg har lest, og erfaringer jeg har gjort meg. Jeg har brukt mye innspirasjon samlet på denne siden.

Basis oppskrift på vannkefir:

1 liter vann

4 ss sukker (helst økologisk hvitt eller brunt. Gjerne bare brunt rårørsukker, men også raffinert hvitt innimellom)

2 ss vannkefirkorn

en neve økologiske rosiner eller 2-3 økologiske fiken

en tykk skive sitron (evt en halv økologisk sitron. Får du ikke tak i økologisk, skjærer du bort det ytterste gule av skallet)

Evt tilskudd av mineraler

Bland sammen i en glassbeholder som rommer mer enn 1 liter. Det er viktig med litt luft opp til lokket, evt bruk litt mindre vann. Sett på lokk (løst eller fast - prøv begge deler, men har du helt tett lokk, bør du "lufte" et par tre ganger underveis) evt et finmasket stoff med strikk. La stå på kjøkkenbenken i 36-48 timer. På sommeren holder det gjerne med 36 timer, prøv deg frem.

Fjern sitron og tørket frukt og sil blandingen med en plastsil. Vannkefirkorn liker IKKE metall (kaffefilter eller kjøkkenhåndkle kan fungere midlertidig). Hell ferdig vannkefir på flasker, sørg for at det er litt luft igjen på toppen, og sett i kjøleskapet.

Skyll vannkefirkornene i rent vann - hvertfall innimellom før du blander dem i ny sats. Noen anbefaler hver gang, andre av og til. Jeg tror nok hver gang er en god rutine.

Avslutter du før 48 timer har gått, vil mindre av sukkeret være spist opp. Venter du lenger, risikerer du at vannkefirkornene begynner å mistrives veldig. Sil heller vannkefirkornene ut og start nytt blandevann til disse, mens fermenteringen av "ferdig" vannkefir gis en dag eller to ekstra på kjøkkenbenken hvis du overhodet ikke vil det skal smake søtt. I denne andre fermenteringsrunden, som du også kan starte allerede etter 24 timer, kan du tilsette frosne bær og andre smaker helt som du vil, siden vannkefirkornene er utenfor rekkevidde. Når smaken har blitt slik du vil ha den, hell drikken på flaske med litt luft igjen øverst og sett i kjøleskapet. Jo lenger du lar drikken stå kaldt, jo mer "brus" dannes. Korken skrus igjen. Ellers har jeg lest at det kan være noe sånn som ca 1 ss sukker igjen i drikken etter 36-48 timer. Du vil lett kjenne at sødmen på vannkefiren varierer litt fra gang til gang. Så helt sukkerfri er den altså ikke. Mengde med måte - som vanlig. Evt må du etterfermentere den på kjøkkenbenken når vannkefirkornene er tatt ut.  Og heller kanskje søte med litt stevia. Fermenteringsprosessen fortsetter også i kjøleskapet - men i et mye saktere tempo. Lavkarboentusiaster bruker gjerne kokosvann i steden for sukkerblanding. Men - det skal visst ikke smake noe særlig etter hva jeg har forstått.

Oppskriften over, som jeg synes funker best, har jeg funnet hos fleksitarianerliv her.

Vann. Kvaliteten på springvann varierer mye. Derfor må du prøve deg frem i forhold til innhold av klor, hvor filtrert det er, innhold av mineraler osv. Jeg tapper vann i glasskrukke kvelden før slik at evt klorrester dunster bort i løpet av natten, og at vannet blir romtemperert. Antagelig er det ikke nødvendig, så prøv deg frem.

Sukker. Bruk hovedsaklig økologisk sukker. Vannkefirkorn er levende organismer som påvirkes av giftstoffer i  eventuelle sprøytemidler osv. Jeg tror mine vannkefirkorn trives best med brunt rårørsukker. Men prøv å variere innimellom med litt økologisk hvitt sukker også. Vannkefirkorn er glad i lønnesirup, så bytt ut gjerne en eller flere ss med dette innimellom.  Jeg blander ut sukkeret i vannet enn stund før jeg tilsetter vannkefirkornene, slik at vannet er mettet med "næring" allerede fra starten.

Rosiner. Rosiner (de har økologiske på Meny)eller annen tørket frukt (fiken, aprikos )gir vannkefirkornene litt ekstra boost når sukkeret i vannet er spist opp eller minker. Pluss at det gir vannkefiren bedre smak. For meg virker det som vannkefirkornene trives bedre med økologisk tørket frukt enn uten. Det går an å lage vannkefir uten tørket frukt/sitron også.

Sitron. Her er det  litt ulike oppfatninger ute og går. Noen påstår sitron er nødvendig for å gi vannkefirkornene ønsket ph. Andre mener sitron kan gi mistrivsel. Og noe påstår den bare er viktig for å gi god smak. Jeg ser flest oppskrifter som liker å ha med sitron. Får du ikke tak i økologisk sitron, skjær av det gule av skallet. Ingefær er noe du også kan prøve, f.eks i steden for sitron. Vannkefirkorn ser ofte ut til å trives godt sammen med ingefær. Man må ikke ha med sitron eller ingefær.

Mineraler. Vannkefirkorn trenger tilskudd av mineraler for å vokse og virke bra. Bruker du brunt sukker, får du en del av disse allerede. Jeg gir gjerne ekstra tilskudd av 1/2 ml (eller 1/4 ts) natron, 1/2 ml uraffinert havsalt (eller 1/8 ts) og: et hetteglass av denne minerallblandingen / eller kokt skall av 1 egg for å gi litt kalsium for å vokse bra. Det KAN også bli for mye av mineraler. Så variasjon er en god ting. Altså noen ganger med og noen uten.

Små vannkefirkorn: Jeg eksperimenterer for tiden, og hvis du vil ha større vannkefirkorn eller økt vekst, ser det ut til at 1 ss melasse sammen med sukkeret gir en kanon ekspansjon. Jeg tilsetter da også litt salt og natron i vannet som skrevet over. Smaken av melasse kan diskuteres, så her får du rett og slett finne ut selv om det smaker godt. Du kan selvfølgelig bruke mindre mengde. Kanskje du kan bruke vannkefiren med molasse i brøddeig, vaffelrøre, pannekakerøre, som surdeigsstarter osv? Melasse anbefales hvertfall som energiboost innimellom. En annen tendens jeg ser er at økologiske fiken (fåes kjøpt på Meny), og muligens hvitt raffinert sukker gir større vannkefirkorn, så igjen: variasjon er lurt! Mitt aller beste tips er melasse + kjøleskap. Den kombinasjonen har gitt rekord her i huset. Kanskje en tredobling av mengden og vannkefirkorn store som "hus"!

Skrale vannkefirkorn: Hvis vannkefirkornene er veldig små eller vannkefiren lukter/smaker gjæret, anbefales et spaopphold i kjøleskapet på 3-4  dager. Fyll en beholder med rent vann, hell oppi vannkefirkorn og rør rundt så de får vasket bort smuss. Sil vannet av. Bland sammen 1 liter vann, 4 ss sukker, 2 ss vannkefirkorn, havsalt, natron og en eller annen kalsiumkilde som nevt over og sett i kjøleskapet. Oppholdet kan være lenger enn 3-4 dager også. Når du tar de ut igjen, vær oppmerksom på at de kan bruke noen runder på å komme seg - ja opptil 14 dager før de virker som før. Lukter de fortsatt vondt eller er like små, etter en runde utenfor kjøleskapet, sett de til spaopphold enda en gang eller to. Les om vannkefirkorn på spa her. Les originaloppskrift på rehabilitering her.

Etter litt detektivarbeid har jeg forresten oppdaget at mine vannkefirkorn ikke liker whole cane sugar. Det dannes illeluktende skum på toppen, og vannkefiren blir etter hvert udrikkelig. Jeg har hatt mistanke til enten rosinene eller sukkeret, men nå er jeg ganske så sikker. SÅ - bruk dine detektiv-egenskaper hvis du ser de mistrives. Kanskje det er noen av tilsetningene de ikke kan like.

Alkohol. Vannkefir inneholder vanligvis mindre enn - eller godt under 1 % alkohol. Mengden vi være avhengig av hvor mye sukker du bruker, hvor lenge vannkefirkornene får jobbe med drikken, om du bruker løst eller fast lokk og hvor lenge den lagres i kjøleskapet. Mer sukker, lengre fermenteringstid, fastskrudd lokk og lang tid i kjøleskapet øker alkoholprosenten. I forhold til graviditet, kan du lese mer på linkene her, her, her og her. Og evt google waterkefir - pregnant - alcohol. Er dette med alkoholprosent viktig å vite, kan man kjøpe et alkometer på eks Europris til ca 40  kroner.

Ifølge denne bloggen, er det ikke mer alkohol i vannkefir enn i vanlig kefirmelk. Vannkefir er derfor trygt både for gravide og barn. Mattilsynet i Førde sier at man ikke behøver å være redd for alkoholinnholdet i drikken.

Barnevennlig. For å få til en mest mulig barnevennlig vannkefir, kan man sile ut vannkefirkornene etter 24-36 timer(så den ikke blir så sur). Mens vannnkefirkornene får seg nytt blandevann, kan du la den ferdige vannkefiren fortsette på kjøkkenbenken ytterligere 12-24 timer, og tilsette frosne/ferske bær(jordbær, bringebær, blåbær osv). Bærene kan skvises med en gaffel for å få mest mulig juice. Når du er fornøyd med smaken og fermenteringstiden, siler du blandingen og setter i kjøleskapet. Dette blir "ekte" juice med brusbobler. NAM-NAM!

Et annet alternativ er å fermentere i de vanlige 48 timene, og søte med stevia når vannkefirkornene er tatt ut. Så blir det mindre sukker, men likevel søt smak.

Ny eier. Når vannkefirkorn skifter eier, kan det også ta noen runder før de er 100% i form igjen, så det gjelder å være litt tålmodig. Tegn på at vannkefiren jobber er bla.a: fargen på vannet skifter litt farge under fermenteringen, det kommer små bobler opp til overflaten, drikken er mindre søt enn da du blandet sammen ingrediensene og vannkefirkornene er på heisaturer opp og ned.

Er smaken merkelig på det ferdige produktet, prøv litt annen fremgangsmåte neste gang. F.eks mer eller mindre tett lokk, andre typer tørket frukt, mer eller mindre sukker, mer eller mindre fermenteringstid på kjøkkenbenken osv.  Du finner snart din favoritt:-)

Sett vannkefirkornene i kjøleskapet med en gang du får dem i hus. Så kan de "sove" litt der til du er klar til action med dem på kjøkkenbenken. Skyll dem før du setter igang vannkefirproduksjon.

Tar det flere dager før du får kommet igang, anbefaler jeg å blande sammen 1 liter vann, 4 ss sukker, vannkefirkornene, rosiner og sitron (=vanlig oppskrift) og sette i kjøleskapet. Så setter du bare hele krukken på kjøkkenbenken i 48 timer når du er klar.

Vannkefirkorn til overs. Når du har vannkefirkorn til overs, har du flere valgmuligheter. Du kan dele med dine venner, fryse ned, tørke til senere bruk, lage eddik eller spise dem opp som et probiotikatilskudd.

Les fremgangsmåten på eddik av vannkefirkorn her.

Hvis du vil fryse ned, har jeg lest at man kan blande dem i litt sukkervann, putte i et tomt syltetøyglass, og så fryse ned, eller bare fryse dem slik de er i et  glass med lokk. Hvis du vil tørke, legger du vannkefirkorn på en tallerken med tørkepapir på. Så legger du et kjøkkenhåndkle over så ikke fluene kommer til, og rører med en skje innimellom så de ikke setter seg helt fast i underlaget. Jeg fjerner papiret etter ca et døgn. Etter 3-5 døgn, heller du over i et tomt glass med lokk, og oppbevarer i kjøleskapet. Vannkefirkornene skal da være stein harde, brune, og har krympet til ca halv størrelse. Noen skriver at skap også er greit oppbevaringssted for tørket vannkefirkorn. Tørket og fryste korn vil bruke opp til 2 uker før de er ordentlig igang igjen, så da er tålmodighet en faktor!

Tilslutt kan du bruke vannkefirkornene som ditt daglige probiotikatilskudd. Begynn med noen få, og øk heller gradvis. Tygg og svelg, de smaker stort sett ingenting. Så får du et billigere og mer bredspektret produkt enn det som er å få kjøpt i butikken. Jeg vet ikke hvor mange vannkefirkorn som skal til for å erstatte kosttilskudd med probiotika.

Ikke for lenge i kjøleskap. Etter samtale med biolog som er på fornavn med bakteriestammene i vannkefir, gjorde han meg oppmerksom på at det å oppbevare vannkefirkorn i kjøleskapet over lenger tid muligens kan ødelegge en eller flere av bakteriestammene - og gjærsoppene, siden kjøleskapstemperatur er utenfor deres komfortsone. Vannkefir trives best mellom 18 og 28 grader. Vi ønsker jo flest mulig av de gode helsebringende mikroorganismene bevart. Så - altså - unntaksvis i kjøleskap. Når det er nødvendig.

Avslutning og tips. Selv om vannkefirkorn er levende vesener og ikke tåler hva som helst, vil jeg absolutt oppfordre til eksperimenting av hjertens lyst. Vent til du har opparbeidet deg dobbel dose vannkefirkorn. Så har du fortsatt vannkefir selv om eksperimenteringen går ad dundas. Man savner nemlig vannkefir hvis alle må på spa i kjøleskapet. Det er hvertfall min erfaring! Les andre bloggere som skriver om vannkefir, oppskrift og tips, vannkefir og jordbær, mammabrus, vannekefir - superdrikke(oppskrift med 6ss vannkefirkorn pr liter vann) og eventyrlig vannkefirvekst. Leser du kommentarfeltene i tillegg - er det mye å lære. Fine flasker og glass til vannkefir finner du bla.a på Jernia. Plastsil finner du hos tupperware, ebay eller her. Lykke til!

Bruk gjerne min kode GED890 for å få 5$ rabatt når du handler hos iherb for første gang. Guide om det å handle på iherb finner du her.

2 kommentarer

Daniel

30.10.2015 kl.14:45

Hei!

Veldig spennende! fin blogg!

Jeg søker etter kefirkorn som jeg kan lage laktose fri og vegansk drikke på, tenkte kokosmelk.

Er litt ny, så spørsmålet mitt er, har du noen råd, har du korn som jeg kan kjøpe av deg?

Mvh Daniel

gladerebarn

30.10.2015 kl.19:10

Daniel: Jeg har ingen kefirkorn å gi bort for tiden. Men anbefaler deg å spørre i denne facebookgruppen. De har egen liste over folk som gjerne deler :) Til kokosmelk er det kefirkorn som gjelder. https://www.facebook.com/groups/192177464184255/

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

43, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits