Frokost-smoothie

Det er velstand i heimen for tiden. Etter lang tid uten smoothie, har det endelig blitt populært igjen. Mitt stille sinn jubler siden alle tre barna drikker opp minst et glass om morgenen. Og hva putter man oppi en smoothie - den perfekte kamuflasjedrikk? Det gjelder å få nok fett, passelig med proteiner og "minst mulig raske karbo", hehe. Ikke at det er lett, men ambisjonene er der! Håper frokost-lykken varer evig:)

Vann

Hampfrø

eggeplommer (norskproduserte egg)

kokosolje

frosne bær

banan

avocado

lønnesirup hvis behov for søtning

Ha 2 ss hampfrø i 2-3 dl vann. Skill eggeplommer og hviter. Sett kokosoljeglasset i varmt vann, skrell avocado og bananer. Jeg bruker 2 eggeplommer, 2 bananer, og en halv avocado. Ha alle ingrediensene inkludert frosne bær oppi blender og start. Jeg heller flytende kokosolje av glasset etter 2-3 minutters oppvarming. Pleier da å få passelig mengde til smoothien. Tilsett evt vaniljepulver, omega 3, tran, gelatinpulver, kalsium/magnesiumpulver, d-vitamindråper, kokte brokkolibuketter, kokosmelk og melkesyregjæret grønnsaker. Alt hva hjertet begjærerer, dog innen rimelighetens grenser. Probiotika, vitaminer, melkesyregjæret mat/drikke og omega 3 bør has i helt til slutt, siden kraftig blending kan ødelegge noe av virkestoffene. Smak til med litt lønnesirup hvis nødvendig.

Bløtlegg gjerne hampfrøene i vann kvelden før. Eggehvitene til overs kan fryses og brukes i brøddeig, vafler, pannekaker osv ved senere anledning

Smoothierestene lager vi is av :)



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

43, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Når det gjelder kostholdsretning er det etter hvert tradisjonsmat som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits