Juleforberedelser

Juleforberedelsene har vært i gang et par-tre uker nå. Jeg tenkte å dele med dere fire oppskrifter til sunt snop som jeg lenge har hatt lyst å lage. Om du ikke rekker å prøve noen før jul, kan det jo kanskje hende du har mulighet i romjulen? Eller til neste år? Gode er de hvertfall!


Festkuler er en gammel kjenning. Jeg lagde de første gang rundt juletider i fjor. Bare MÅTTE ha noe som slår alt butikksnop ned i støvlene. Festkuler kan varieres i det uendelige. Denne gangen byttet jeg ut noen av dadlene med bløtlagte gojibær som jeg allerede hadde i skapet. Kulene er nøttefrie, og kan gjøres uimotståelige ved å putte ekstra sjokolade både inni og utenpå hvis man vil. Nam nam! Dobbel porsjon, minst!

Marsipan finner du oppskrift på hos Une. Enkel fremgangsmåte og smaker bedre og bedre for hver gang. Velg mellom lønnesirup eller sukrinmelis som søtning. Marsipanbrødet i kjøleskapet har blant annet blitt spist som det er, eller delt opp i mindre biter dyppet i sjokolade. Neste gang prøver jeg med valnøtter/pecannøtter i steden for mandler. Har hørt at det også skal gi god marsipan. Så bli magen min antagelig litt mer fornøyd også - selv om jeg uansett spiser mer enn jeg har godt av.

Pepperkake-fudge-kuler er det Gry som er opphavskvinne til. Barna elsker pepperkakedeig, og her har du en variant som er laget for å bli spist rå. Jeg anbefaler å kjøpe ferdigkvernet nellik fra iherb eller butikken. Da jeg prøvde å knuse nellikspiker i kaffekvernen, ble den omtrent ødelagt av et tykt, seigt, klistrete belegg som inntil nå har vært umulig å fjerne. Det kommer til å lukte nellik i lang tid fremover fra det hold. Jeg byttet ut mandler med cashewnøtter som gikk helt fint.

Julesjokolade fra kraftmammabloggen smaker av nydelig karamell. Jeg byttet ut mandlene med cashewnøtter, og kuttet ut appelsinskallet - siden begge disse kan skape krøll hos noen av oss. Resultatet ble likevel veldig godt.

Hvis deigen er veldig klissete når du skal trille ut kuler, sett den i kjøleskapet en god stund. Det hjelper.

I forkant av mitt bakeeksperiment, bløtla jeg nøttene i vann med havsalt over natten, og tørket de i ovnen på svak varme ca en dag. Dette for å gjøre nøttene mere magevennlige og at kroppen blir istand til å ta opp flere av mineralene. Dette er ikke noe man må gjøre, men heller kjekt hvis man husker og har tid.

Ellers håper jeg det står bra til med dere lesere nå i førjulstida. Juleforberedelsene kan fort føles som et langvarig marathon med veldig mye som skal gjøres. Selv legger jeg meg på et minimumsnivå når det gjelder kakebakst. Hva er det aller viktigste for barna at vi har? Vi ender ofte på å bake pepperkaker, kakemenn og risboller. Og noen godtekuler. Rundvasken foregår på andre tider av året. Woila, det blir jul likevel.

Så vil jeg ønske dere alle Gledelig Jul! Håper dere får god mulighet til å slappe av, lade batteriene og nyte tilværelsen!

3 kommentarer

Gry

20.12.2013 kl.12:22

God jul til deg og dine også :)

Une

20.12.2013 kl.14:50

Namnam, mye godt her. Kjenner meg så altfor godt igjen i overspising av marsipan. Nå har jeg lagt noe i frysen i håp om at det skal være litt mer "utilgjengelig", hehe. God jul til dere!

Hege

22.01.2014 kl.10:42

Hei, siden du er så utrolig flink til å finne produkter i store kvanta. Har selvsagt fått felleskjøpet til å skaffe meg bittersalz. Lurer jeg på om du vet om noen som selger kollagen peptid fra dypvannsfisk i store kvanta? Hege

gladerebarn

22.01.2014 kl.22:29

Hege: Hehe, har ikke kommet så langt Hege:) Foreløpig går det i kraftkoking her. Får se etterhvert, skal gi et pip hvis jeg kommer over noe.

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

42, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Når det gjelder kostholdsretning er det etter hvert tradisjonsmat som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits