Å kjenne en birøkter

Se her hva jeg fikk på døren i helgen: Hele 25 kg med økologisk uraffinert sukker! Prisen blir ca 25 kroner pr kg - i steden for den svimlende sum av 70 kroner som de tar i helsekostbutikken. Jeg har ingen ambisjoner om å øke sukkerinntaket i heimen, snarere tvert imot. Men når man brygger vannkefir annen hver dag, og kombucha-eddik sånn dann og vann, går det utvilsomt med litt sukker. Som i disse prosessene heldigvis omdannes til organiske syrer og er velgjørende for helsen.


I perioden mine vannkefirkorn formerte seg som bare juling (de gjør ikke det nå lenger, og jeg vet ikke hvorfor), hadde jeg annonse på finn.no om noen ville ha av disse snodige og nyttige kornene. Det var da jeg kom i kontakt med en birøkter som gir økologisk uraffinert sukker til biene sine. Det viser seg at han har peiling på litt av hvert, og har etter hvert blitt et svært så nyttig bekjentskap å diskutere alt mulig med. Han er biolog, er dyktig på mikroorganismer og er på fornavn med bakteriestammene både i kombucha og vannkefir. Etter å ha fått vannkefirkorn og kefirkorn av meg, lurte han så på om jeg var interessert i økologisk sukker. Og dermed har jeg endelig fått mulighet til å kjøpe stort og godt av og til - også på denne fronten. Jeg regner med denne sekken varer et år eller noe. Blir spennende å se! Den kommer fra en innkjøpssentral i Sandnes.

Jeg har igrunn gått en lang omvei når det gjelder det å komme frem til hva slags søtningsmiddel som passer oss best. Det kjennes nydelig å kvitte seg med hvitt raffinert sukker, men hva skal man bruke i steden? Jeg har prøvd både det ene og andre: xylitol, sukrin, avagesirup, kokosblomstsukker, steviadråper/pulver, yacon-sirup, brunrissirup og maplesirup. De sukkerfrie løsningene ga utvilsomt mye luft i magen! For ikke å snakke om slankere lommebok. Etter å ha lest her og der om fordeler og ulemper, om fritt og uheldig fruktose (agave- og yaconsirup), om mystiske kunstige fremstillingsmetoder (xylitol, sukrin og litt stevia) har jeg konkludert for meg selv av litt uraffinert sukker i en eller annen form er helt greit sånn av og til. Så får man heller begrense mengder og hyppighet. Og aller helst lage kaker og snop selv. Jeg har stort sett uraffinert sukker, honning, maplesirup og brunrissirup i hus. Sammen med steviadråper - hvertfall til de går ut på dato.

10 kommentarer

Nina Bakke

14.10.2013 kl.07:09

Så flott da :)

Jeg holder meg så godt jeg kan unna sukker, søtning også - men bruker litt av hvert. Trenger sjelden å kjøpe nytt så det betyr jo at jeg ikke bruker så mye av det :)

Eidenshage

14.10.2013 kl.08:46

Kristine! Det kom jo som lyn fra klar himmel, jeg må ha slikt til biene !

gladerebarn

14.10.2013 kl.17:29

Nina Bakke: Jeg tror også at litt av hvert er en god løsning når det gjelder søtning. Og gjerne blande flere sorter samtidig for best mulig smak:)

gladerebarn

14.10.2013 kl.17:32

Eidenshage: Ah, så bra:) Tror det blir flott å være bie hos deg!

Cecilie

14.10.2013 kl.22:35

Er det mulig å bestille dette sukkeret?

gladerebarn

14.10.2013 kl.23:09

Cecilie: Tror ikke det er for hvermannsen, men vet ikke helt hva betingelsene er. Kan se om jeg får sjekket opp og sende mail når jeg vet mer:)

Cecilie

15.10.2013 kl.11:00

Supert:)

gladerebarn

17.10.2013 kl.21:41

Cecilie: Da har jeg undersøkt saken, og disse sekkene fåes kjøpt hos Norganic i Sandnes. Hvem som helst kan ikke handle her, men de har et eget opplegg for birøktere - som får lov.

PirkePetter

28.10.2013 kl.03:52

All den tid sukker i seg selv ikke forårsaker de helseproblemer sukker har fått skylden for, er ikke sukker helseskadelig. Og råsukker/uraffinert sukker som fremdeles inneholder små mengder næringsstoffer er betydelig sunnere enn alt som finnes av alternative søtningsmidler.

Sukker og karbohydrater som spises sammen med proteiner og fett, evt kryddere og/eller surnede melkeprodukter eller eddik/vinaigrette, etc forstyrres ikke blodsukkerbalansen, slik at man ikke opplever abnorm stigning med like abnorm insulinrespons. Og blodsukkernivået vil heller ikke falle drastisk slik at man ender opp i stressreaksjon med adrenalin og kortisol på banen. Skjer en slik stressrespons ofte varer det ikke lenge før man har forhøyet nivå av bl.a serotonin, histamin og gjerne også østrogen og prolaktin. Og både adrenalin og kortisol undertrykker skjoldbruskkjertelen direkte, i tillegg til å stoppe omdanningen av det minst aktive skjoldbruskkjertelhormonet tyroksin/T4 til triojodtyrinin/T3, slik at midlertidig eller kronisk hypotyreose er mulig resultat. De samme næringsstoffer som forbrukes i sukkerstoffskiftet deltar også i regulering av både blodsukkerbalanse, glukosetoleransefaktor så vel som cellenes insulinsensitivitet. Og også adrenalin og kortisol. Sukker, gjennom å stimulere insulinrespons, blokkerer adrenalin og kortisolaktivitet, slik at sukker i seg selv kan stoppe stressresponsen.

Når sukker og karbohydrater fremmer uhelse så er det fordi man mangler næringsstoffer som er en del av sukkerstoffskiftet/opptaks og utnyttelsesprosessen, og det er mangel på et eller flere av disse næringsstoffene som gir de symptomsamlinger legemiddelindustrien kaller f.eks diabetes.

På et næringsrikt tradisjonskosthold vil sukker nå og da ikke være problematisk, så sant man har normal mage-tarmfunksjon og ikke forstyrret ph eller mikroflora i tarmene.

gladerebarn

28.10.2013 kl.13:42

PirkePetter: Takk for innspill om sukker! Rart hvor mye energi og penger man må bruke for å finne ut at det enkle er ofte det beste:) Jeg bet meg merke i en kommentar fra deg tidligere at mange helseproblemer kommer av ustabilt blodsukker. Nå forstår jeg mye mer av hvorfor. Å kutte ut raffinert sukker og hvetemel er vel det som har hatt størst umiddelbar positiv effekt på min helse til nå. Så regner jeg med at alle disse andre tiltakene gjør susen i et lengre perspektiv!

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

41, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Når det gjelder kostholdsretning er det etter hvert tradisjonsmat som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits