Gelatin inn i hverdagen

Siden jeg har blitt så ivrig på kraftkoking, er det vel også på sin plass å skrive litt om gelatin. Og da tenker jeg på gelatin som pulver. Det er altså mulig å bruke gelatin i sammenhenger hvor det ikke er naturlig å bruke kraft. Som for eksempel i diverse desserter, smoothie, hjemmelaget yoghurt og snop. Siden gelatin har så mange flotte egenskaper, tenker jeg som Ole Brum: Ja takk til begge deler.  Når man har flere barn, som gjerne er kresne på ulike områder, er det et stor pluss å kunne nyte godt av gelatinets helbredende virkninger ikke bare i middagsretter. (Selv om man fint kan røre inn gelatin i varm mat de gangene det ikke er tilgang på kraft.)

Jeg har lest litt her og litt der om gelatin i det siste, men det var først da jeg gransket VOF sitt siste innlegg om kraftkoking, at jeg skjønte det var på tide å sette seg mer grundig inn i temaet. Og inkludere det i hverdagskosten. Så til dere som enda ikke er utlært, her er essensen av det jeg har funnet.


Ifølge wikipedia "er gelatin et protein som er utvunnet fra blant annet sener, knokler og hud fra dyr. Gelatin inneholder typisk 90% proteiner og 10% vann..... Byggesteinene i ulike proteiner er aminosyrer. Det finnes 10 såkalte essensielle aminosyrer som må tilføres gjennom mat eller tilskudd. Ni av disse finnes i gelatin."

Et lite klipp til: "På grunn av kugalskap (BSE) og dennes kobling til Creutzfeldt-Jakobs sykdom, har det til tider vært usikkerhet om bruk av råvarer fra storfe i gelatinproduksjon. Studier viser at kokingen bryter ned eventuelle smittestoffer. WHO og EU anser at det er trygt å konsumere gelatin."

Hva er så forskjell på kraft og gelatin? Jo kraft inneholder i tillegg til gelatin, viktige mineraler (kalsim, magnesium og kalium) og glykosaminglykaner. Kraft har altså høyere næringsverdi. Kraft kokt på skinn, leddbånd, sener og hinner inneholder spesielt mye gelatin. Det gjør kraft kokt på dyreføtter spesielt næringsrik. Gelatin - som når den nedkjøles - stivner til gele, kan renses eller bearbeides til pulver eller tynne flak. Dermed finnes plutselig mange flere bruksområder. Gelatin man får kjøpt stammer hovedsaklig fra hud. Fiske- og kjøttkraft  er viktigste kilde til gelatin i kosten

Gelatin har tradisjonelt sett vært høyt verdsatt for sine helbredende egenskaper. Tidligere har leger brukt det som middel mot hud og leddplager, fordøyelsesplager, infeksjonssykdommer og hjertelidelser. Man brukte blant annet gelatin i behandling av cøliaki, matintoleranse og ved andre matvarereaksjoner. Til de minste ble gelatin anbefalt i morsmelkerstatninger. Det ga økt næringsverdi og fordøyelighet, og dermed redusert risiko for allergiske reaksjoner, kolikk og plager i luftveiene.

Gelatin kan heve toleransen for det vi ikke tåler så godt. Den hjelper oss med å fordøye vanskelige matemner som kjøtt, korn, belgfrukter og melkemat. Ellers leser jeg at en del skryter av økt muskelvekst etter å ha begynt å innta gelatin regelmessig. Det sier vi ikke neitakk til. Gelatin med sitt innhold av glycin, bidrar også med en viktig nevrotransmittor til hjernen. Som er vesentlig å tilføre ved ADD/ADHD, dysleksi, epilepsi osv. Les gjerne mer i kommentarfeltet her.

For deg som har lyst å inkludere gelatin i hverdagen, har jeg samlet oppskrifter fra forskjellige bloggere. Jeg er nemlig i startgropen når det gjelder å bruke gelatin selv, og har ikke alt for mange erfaringer å komme med. Skribenten i VOF anbefaler å kjøpe gelatin uten tilsetningsstoffer. Gelatinet til Tidsporten og Uno Vita har rykte på å ha mildest smak. Varianten fra iherb er mer markant. Butikkvarianten er også ok å kjøpe. Husk å løse opp gelatin i litt varmt vann før bruk. Mange drikker gelatin oppløst i litt varm væske daglig. Det går også an å svelge gelatinpulver fra skje. Og skylle unna med kaldt vann.



Hjemmelagde seigmenn her og her.

Bringebærgele her. Skogsbærgele her

Hjemmelaget yoghurt med gelatin her

Gelatin i smoothie her

Bompisaft her


Oppskriftene over er hentet fra Wicked Mums-bloggere. Artikkelen jeg har brukt som referanse er "Kraft i bein&armer", VOF nr 6 2012. Bladet kan kjøpes på Narvesen og i helsekostbutikker.

23 kommentarer

Ingelill

14.09.2012 kl.17:16

Herlig innlegg. :-)

Gelatin er moro, og jeg kan ikke vente med å få begynt med eksperimenteringen. Endelig kan jeg spise gele igjen. Har hatt noia for " eske-pulver-geleen" i flere år, så det har vært lite gele på meg. Og for ikke å snakke om seigmenn. Som jeg kan smaksette akkurat som jeg vil. Dette blir moro!

Ellers tar jeg gelatin som tilskudd, kjempegreier, liker ting som har flere egenskaper og bruksområder ( for da blir kjøkkenskapene mindre overfylte)

Ida

14.09.2012 kl.19:33

Fin timing, jeg fikk akkurat min andre pakke gelatin fra Tidsporten i posten i dag :-) Jeg pleier bare å lage gelé, men har laget gelégodteri også (vanskelig å få ut av litt stivere silikonformer, syns jeg). Pleier å ha ca. 1 ss i morgensmoothien min, og tenkte jeg skulle lage gelé igjen og ha på små glass som passer i veska som en liten dessert når jeg er i farta. For dem som er så heldige å ha upasteurisert fløte, må det jo være perfekt å lage panna cotta (på lav varme)?

gladerebarn

14.09.2012 kl.20:29

Ida: Så flink du er som tar gelatin i daglig smoothie. Trenger ikke proteinpulver da gitt. Gele i væsken var jo heller ingen dum ide. Upasteurisert fløte drømmer jeg også om. Du får gi et pip når du finner her i Oslo!

Ingelill: Stas at du liker innlegget!

Jeg har akkurat som deg, hatt aversjon mot gele og seigmenner. Men nå er det slutt. Nå skal gelatinets magiske virkninger også komme vår familie til gode:-) Etter å ha lest her og der, har det endelig gått opp såpass med lys, at motivasjonen er på topp!

Ja, kjekt med ting i skapet som har flere bruksområder. Mye dyre greier som kan byttes ut med kraft og gelatin ser det ut som.

Ingelill

14.09.2012 kl.23:27

Ja sant det, kan noe så billig være så bra liksom. :-D

Monica Lien

15.09.2012 kl.18:24

Hei! Dette er vel egentlig ingen kommentar, (bortsett fra at jeg nesten hver dag løser opp gelatinpulver sammen med kakaopulver og sukrin i varmt vann. Dette skal være bra for collagenproduksjonen i huden + for håret :-)

Men altså: jeg ser at du er interessert i sunn mat! Så jeg ville bare tipse deg om at jeg har skrevet en kokebok som nettopp har kommet ut, den heter "Søtt og sunt". (uten sukker, hvete og gluten). Jeg bruker mandelmel, kokosmel, fiberfin, sukrin, fiberhusk osv.Pluss masse bær, egg, nøtter, mørk 70% sjokolade osv. I boken er der også oppskrifter på konfekt/hjemmelaget sjokolade osv. Jeg legger ved en link. Lykke til til deg!

gladerebarn

15.09.2012 kl.18:41

Monica Lien: Takk for tips. Høres ut som en spennende bok du har skrevet. Skal ta en sniktitt eller tre når jeg har mulighet:-)

cecilie

16.09.2012 kl.09:42

Fint innlegg! Jeg er også i startgropa med gelatin. Har unngått alt godteri med gelatin i årevis, men nå vet jeg bedre:)

Vibeke

16.09.2012 kl.18:17

Fint innlegg, har selv den siste utgaven av VOF liggende her. Mange muligheter med gelatin, seigmenn er en stor hit her i gården hvertfall! Jeg drikker ofte te med gelatin iblandet, spesielt godt nå på denne årstiden:-)

gladerebarn

16.09.2012 kl.18:34

Vibeke: Ja du er jo et godt forbilde i hvordan bruke gelatin da:-) Min interesse for det ble blant annet vekket i dine blogginnlegg. Seigmenn er også en stor hit hos oss. Jeg bruker litt vannkefir i steden for full mengde med sitron. Og ALLE elsker det hjemmelagde godteriet. Det skjer ikke alltid når jeg lager noe lurt. Skal vurdere gelatin i varm drikke. Foreløpig har jeg prioritert kraft før sengetid.

gry

17.09.2012 kl.23:03

Alltid kjekt å lese dine inspirasjonsinnlegg! Blir morsomt med deling av erfaringer på søndag :)

gladerebarn

18.09.2012 kl.09:11

Gry: Å ja, jeg gleder meg veldig! Du inspirerer i massevis, jeg skulle gjerne vært flue på kjøkkenveggen din en uke:-)

PirkePetter

18.09.2012 kl.19:04

Gelatin inneholder ikke MSG og har aldri gjort det. Gelatin inneholder den naturlige aminosyre glutaminsyre, som blant mye annet fungerer som en neurotransmitter i hjerne og nervesystem. Syntetisk etterlikning av glutaminsyre, glutamat, som er hva som finnes i MSG er noe helt annet. Jeg er klar over at glutaminsyre og glutamat omtales som om det er samme substans i utallige sammenhenger, men en naturlig versjon og en syntetisk etterlikning er allikevel to vidt forskjellige ting.

Akkurat som det naturlige vitamin C molekylet består av fettsyrer, et hormon, et mineral, flavonoider og en rekke andre substanser så er det et hav av forskjell på dette og den syntetiske etterlikningen av en brøkdel av det naturlige vitaminet, og som kalles askorbinsyre. Og hvor askorbinsyre i utallige forsøk har vist seg å enten ikke virke som man trodde, eller til og med ha helseskadelige virkninger, har man aldri funnet noe liknende om det naturlige C vitaminet.

MSG og syntetisk glutamat har mao ikke noe som helst å gjøre med gelatin og glutaminsyre. Og det er nok av andre aminosyrer i gelatin som kontrollerer glutaminsyre i hjerne og nervesystem, slik at enhver person som skulle frykte overstimulering kan ta det ganske så kuli. Hovedsaklig glycin, som det er veldig mye av i gelatin, samt taurin, kontrollerer både glutaminsyre så vel som glutamat i MSG, slik at enhver person som spiser et protein eller gelatinrikt måltid sammen med MSG vil beskyttes mot glutamatets virkning i hjerne og nervesystem. Andre substanser som beskytter mot glutamat er bl.a vitaminene B2, B6, B7/kolin, B9/folinsyre, B12 og lipoesyre. Naturlig glutaminsyre er faktisk en bestanddel av folinsyre, som altså beskytter mot glutamat.

Karoline

18.09.2012 kl.20:01

Flott innlegg, Kristine! Så bra med alle superoppskriftene samlet, jeg tar alltid et par runder ekstra før jeg havner på den oppskriften jeg er på leit etter. Nå kan jeg bare gå rett hit! Gleder meg vilt til å hente ost og smør hos deg om noen uker:)

gladerebarn

18.09.2012 kl.21:17

PirkePetter: Så hyggelig å se deg her:) Takk for oppklarende innlegg. Setningen "gelatin fra butikken inneholder små mengder glutaminsyre eller natriumglutamat (MSG), som imidlertid enkelte kan reagere på" er hentet fra VOF. Men jeg tviler ikke på at din presisering er riktig. Så da er det bare å pøse på med gelatin. Gleder meg til at hele familien skal nyte godt av effektene til dette vindundermiddelet!

gladerebarn

18.09.2012 kl.21:22

Karoline: Ja, jeg skal ikke nekte for at oversikten er mye for min egen del og da:-) Så er det letter å komme igang med herlighetene. Gleder meg til ost og smør jeg også. Det bli noen kilo å hente på postkontoret gitt! Velkommen til "det glade (oste)vanvidd"!

PirkePetter

19.09.2012 kl.03:05

Ja, det skyldes en av dine lesere som ble litt nervøs av dette med MSG i gelatin. Hun syntes dette var merkelig, da hun skrev i mail at hun reagerer på MSG, men ikke har opplevd noe negativt med gelatin.

Info om glutaminsyre vs glutamat -

http://www.truthinlabeling.org/III.What%20is%20MSG.html

Jeg glemte forresten å nevne at naturlig glutaminsyre også konverteres i kroppen til neurotrasnmitteren GABA, som blant mye annet beskytter mot den overstimulerende virkningen av glutamat. Gelatin inneholder dermed to faktorer, glycin og glutaminsyre, som beskytter mot glutamat i MSG.

Og om gelatinet konsumeres via kraft, som er rik på magnesium, så får man nok en beskyttende virkning da magnesium beskytter de reseptorene i hjernen (NMDA reseptorer) som glutamat må binde seg til for å stimulere hjerneceller til døde. Dette fordi magnesium regulerer hvilke impulser som skal tillates å stimulere NMDAreseptorene, slik at all overstimulering blir blokkert av magnesiumet.

Både kraft og gelatin kan dermed nytes med svært god samvittighet.

Gelatin, som jo er hydrolysert kollagen, er et protein, og inneholder derfor ikke 90% proteiner som du skriver, men snarere aminosyrer.

I den opprinnelige versjonen av artikkelen du refererer til nevnes verken MSG eller glutaminsyre -

http://www.matoghelse.no/artikler/2005/arkiv/kraft-i-bein-og-armer/

gladerebarn

19.09.2012 kl.07:18

PirkePetter: Takk igjen! Jeg skal slette den villedende setningen. Ikke meningen å fare med usannheter til mine kjære lesere. Det med aminosyrer kontra protein er jo logisk. Skal se om jeg får til å rette litt på setningen - selv om det var så og si avskrift fra wikipedia. Hmmm mye feil man leser rundt omkring gitt. Tydeligvis viktig å være kritisk til kilder!

Tina

27.02.2013 kl.17:03

Så bra innlegg om gelatin:)

Hilsen Tina

gladerebarn

27.02.2013 kl.19:47

Tina: Så flott at du liker det!! Veldig koselig blogg du har:)

Silje og Mathea

06.07.2013 kl.16:49

Hvilket dyr er det de bruker i geletine?

MVH: Silje og Mathea

Kristine

07.07.2013 kl.10:35

Gelatin kan du få fra svin, storfe og fisk så langt jeg vet. Kan bla.a bestilles hos tidsporten.no eller unovita.no

tove adsen

08.10.2013 kl.12:58

Blir man ikke treg i magen av og innta mye gelatin da?

gladerebarn

08.10.2013 kl.13:06

tove adsen: Det har jeg ikke lest/hørt noen om eller opplevd selv. Men alle kropper er forskjellig, så evt får man jo bare redusere mengden litt.

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

41, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Mail meg på gladerebarn@gmail.com. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen! Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits