Gelatin inn i hverdagen

Siden jeg har blitt s ivrig p kraftkoking, er det vel ogs p sin plass skrive litt om gelatin. Og da tenker jeg p gelatin som pulver. Det er alts mulig bruke gelatin i sammenhenger hvor det ikke er naturlig bruke kraft. Som for eksempel i diverse desserter, smoothie, hjemmelaget yoghurt og snop. Siden gelatin har s mange flotte egenskaper, tenker jeg som Ole Brum: Ja takk til begge deler. Nr man har flere barn, som gjerne er kresne p ulike omrder, er det et stor pluss kunne nyte godt av gelatinets helbredende virkninger ikke bare i middagsretter. (Selv om man fint kan rre inn gelatin i varm mat de gangene det ikke er tilgang p kraft.)

Jeg har lest litt her og litt der om gelatin i det siste, men det var frst da jeg gransket VOF sitt siste innlegg om kraftkoking, at jeg skjnte det var p tide sette seg mer grundig inn i temaet. Og inkludere det i hverdagskosten. S til dere som enda ikke er utlrt, her er essensen av det jeg har funnet.


Iflge wikipedia "er gelatin et protein som er utvunnet fra blant annet sener, knokler og hud fra dyr. Gelatin inneholder typisk 90% proteiner og 10% vann..... Byggesteinene i ulike proteiner er aminosyrer. Det finnes 10 skalte essensielle aminosyrer som m tilfres gjennom mat eller tilskudd. Ni av disse finnes i gelatin."

Et lite klipp til: "P grunn av kugalskap (BSE) og dennes kobling til Creutzfeldt-Jakobs sykdom, har det til tider vrt usikkerhet om bruk av rvarer fra storfe i gelatinproduksjon. Studier viser at kokingen bryter ned eventuelle smittestoffer. WHO og EU anser at det er trygt konsumere gelatin."

Hva er s forskjell p kraft og gelatin? Jo kraft inneholder i tillegg til gelatin, viktige mineraler (kalsim, magnesium og kalium) og glykosaminglykaner. Kraft har alts hyere nringsverdi. Kraft kokt p skinn, leddbnd, sener og hinner inneholder spesielt mye gelatin. Det gjr kraft kokt p dyreftter spesielt nringsrik. Gelatin - som nr den nedkjles - stivner til gele, kan renses eller bearbeides til pulver eller tynne flak. Dermed finnes plutselig mange flere bruksomrder. Gelatin man fr kjpt stammer hovedsaklig fra hud. Fiske- og kjttkraft er viktigste kilde til gelatin i kosten

Gelatin har tradisjonelt sett vrt hyt verdsatt for sine helbredende egenskaper. Tidligere har leger brukt det som middel mot hud og leddplager, fordyelsesplager, infeksjonssykdommer og hjertelidelser. Man brukte blant annet gelatin i behandling av cliaki, matintoleranse og ved andre matvarereaksjoner. Til de minste ble gelatin anbefalt i morsmelkerstatninger. Det ga kt nringsverdi og fordyelighet, og dermed redusert risiko for allergiske reaksjoner, kolikk og plager i luftveiene.

Gelatin kan heve toleransen for det vi ikke tler s godt. Den hjelper oss med fordye vanskelige matemner som kjtt, korn, belgfrukter og melkemat. Ellers leser jeg at en del skryter av kt muskelvekst etter ha begynt innta gelatin regelmessig. Det sier vi ikke neitakk til. Gelatin med sitt innhold av glycin, bidrar ogs med en viktig nevrotransmittor til hjernen. Som er vesentlig tilfre ved ADD/ADHD, dysleksi, epilepsi osv. Les gjerne mer i kommentarfeltet her.

For deg som har lyst inkludere gelatin i hverdagen, har jeg samlet oppskrifter fra forskjellige bloggere. Jeg er nemlig i startgropen nr det gjelder bruke gelatin selv, og har ikke alt for mange erfaringer komme med. Skribenten i VOF anbefaler kjpe gelatin uten tilsetningsstoffer. Gelatinet til Tidsporten og Uno Vita har rykte p ha mildest smak. Varianten fra iherb er mer markant. Butikkvarianten er ogs ok kjpe. Husk lse opp gelatin i litt varmt vann fr bruk. Mange drikker gelatin opplst i litt varm vske daglig. Det gr ogs an svelge gelatinpulver fra skje. Og skylle unna med kaldt vann.



Hjemmelagde seigmenn her og her.

Bringebrgele her. Skogsbrgele her

Hjemmelaget yoghurt med gelatin her

Gelatin i smoothie her

Bompisaft her


Oppskriftene over er hentet fra Wicked Mums-bloggere. Artikkelen jeg har brukt som referanse er "Kraft i bein&armer", VOF nr 6 2012. Bladet kan kjpes p Narvesen og i helsekostbutikker.

23 kommentarer

Ingelill

14.09.2012 kl.17:16

Herlig innlegg. :-)

Gelatin er moro, og jeg kan ikke vente med f begynt med eksperimenteringen. Endelig kan jeg spise gele igjen. Har hatt noia for " eske-pulver-geleen" i flere r, s det har vrt lite gele p meg. Og for ikke snakke om seigmenn. Som jeg kan smaksette akkurat som jeg vil. Dette blir moro!

Ellers tar jeg gelatin som tilskudd, kjempegreier, liker ting som har flere egenskaper og bruksomrder ( for da blir kjkkenskapene mindre overfylte)

Ida

14.09.2012 kl.19:33

Fin timing, jeg fikk akkurat min andre pakke gelatin fra Tidsporten i posten i dag :-) Jeg pleier bare lage gel, men har laget gelgodteri ogs (vanskelig f ut av litt stivere silikonformer, syns jeg). Pleier ha ca. 1 ss i morgensmoothien min, og tenkte jeg skulle lage gel igjen og ha p sm glass som passer i veska som en liten dessert nr jeg er i farta. For dem som er s heldige ha upasteurisert flte, m det jo vre perfekt lage panna cotta (p lav varme)?

gladerebarn

14.09.2012 kl.20:29

Ida: S flink du er som tar gelatin i daglig smoothie. Trenger ikke proteinpulver da gitt. Gele i vsken var jo heller ingen dum ide. Upasteurisert flte drmmer jeg ogs om. Du fr gi et pip nr du finner her i Oslo!

Ingelill: Stas at du liker innlegget!

Jeg har akkurat som deg, hatt aversjon mot gele og seigmenner. Men n er det slutt. N skal gelatinets magiske virkninger ogs komme vr familie til gode:-) Etter ha lest her og der, har det endelig gtt opp spass med lys, at motivasjonen er p topp!

Ja, kjekt med ting i skapet som har flere bruksomrder. Mye dyre greier som kan byttes ut med kraft og gelatin ser det ut som.

Ingelill

14.09.2012 kl.23:27

Ja sant det, kan noe s billig vre s bra liksom. :-D

Monica Lien

15.09.2012 kl.18:24

Hei! Dette er vel egentlig ingen kommentar, (bortsett fra at jeg nesten hver dag lser opp gelatinpulver sammen med kakaopulver og sukrin i varmt vann. Dette skal vre bra for collagenproduksjonen i huden + for hret :-)

Men alts: jeg ser at du er interessert i sunn mat! S jeg ville bare tipse deg om at jeg har skrevet en kokebok som nettopp har kommet ut, den heter "Stt og sunt". (uten sukker, hvete og gluten). Jeg bruker mandelmel, kokosmel, fiberfin, sukrin, fiberhusk osv.Pluss masse br, egg, ntter, mrk 70% sjokolade osv. I boken er der ogs oppskrifter p konfekt/hjemmelaget sjokolade osv. Jeg legger ved en link. Lykke til til deg!

gladerebarn

15.09.2012 kl.18:41

Monica Lien: Takk for tips. Hres ut som en spennende bok du har skrevet. Skal ta en sniktitt eller tre nr jeg har mulighet:-)

cecilie

16.09.2012 kl.09:42

Fint innlegg! Jeg er ogs i startgropa med gelatin. Har unngtt alt godteri med gelatin i revis, men n vet jeg bedre:)

Vibeke

16.09.2012 kl.18:17

Fint innlegg, har selv den siste utgaven av VOF liggende her. Mange muligheter med gelatin, seigmenn er en stor hit her i grden hvertfall! Jeg drikker ofte te med gelatin iblandet, spesielt godt n p denne rstiden:-)

gladerebarn

16.09.2012 kl.18:34

Vibeke: Ja du er jo et godt forbilde i hvordan bruke gelatin da:-) Min interesse for det ble blant annet vekket i dine blogginnlegg. Seigmenn er ogs en stor hit hos oss. Jeg bruker litt vannkefir i steden for full mengde med sitron. Og ALLE elsker det hjemmelagde godteriet. Det skjer ikke alltid nr jeg lager noe lurt. Skal vurdere gelatin i varm drikke. Forelpig har jeg prioritert kraft fr sengetid.

gry

17.09.2012 kl.23:03

Alltid kjekt lese dine inspirasjonsinnlegg! Blir morsomt med deling av erfaringer p sndag :)

gladerebarn

18.09.2012 kl.09:11

Gry: ja, jeg gleder meg veldig! Du inspirerer i massevis, jeg skulle gjerne vrt flue p kjkkenveggen din en uke:-)

PirkePetter

18.09.2012 kl.19:04

Gelatin inneholder ikke MSG og har aldri gjort det. Gelatin inneholder den naturlige aminosyre glutaminsyre, som blant mye annet fungerer som en neurotransmitter i hjerne og nervesystem. Syntetisk etterlikning av glutaminsyre, glutamat, som er hva som finnes i MSG er noe helt annet. Jeg er klar over at glutaminsyre og glutamat omtales som om det er samme substans i utallige sammenhenger, men en naturlig versjon og en syntetisk etterlikning er allikevel to vidt forskjellige ting.

Akkurat som det naturlige vitamin C molekylet bestr av fettsyrer, et hormon, et mineral, flavonoider og en rekke andre substanser s er det et hav av forskjell p dette og den syntetiske etterlikningen av en brkdel av det naturlige vitaminet, og som kalles askorbinsyre. Og hvor askorbinsyre i utallige forsk har vist seg enten ikke virke som man trodde, eller til og med ha helseskadelige virkninger, har man aldri funnet noe liknende om det naturlige C vitaminet.

MSG og syntetisk glutamat har mao ikke noe som helst gjre med gelatin og glutaminsyre. Og det er nok av andre aminosyrer i gelatin som kontrollerer glutaminsyre i hjerne og nervesystem, slik at enhver person som skulle frykte overstimulering kan ta det ganske s kuli. Hovedsaklig glycin, som det er veldig mye av i gelatin, samt taurin, kontrollerer bde glutaminsyre s vel som glutamat i MSG, slik at enhver person som spiser et protein eller gelatinrikt mltid sammen med MSG vil beskyttes mot glutamatets virkning i hjerne og nervesystem. Andre substanser som beskytter mot glutamat er bl.a vitaminene B2, B6, B7/kolin, B9/folinsyre, B12 og lipoesyre. Naturlig glutaminsyre er faktisk en bestanddel av folinsyre, som alts beskytter mot glutamat.

Karoline

18.09.2012 kl.20:01

Flott innlegg, Kristine! S bra med alle superoppskriftene samlet, jeg tar alltid et par runder ekstra fr jeg havner p den oppskriften jeg er p leit etter. N kan jeg bare g rett hit! Gleder meg vilt til hente ost og smr hos deg om noen uker:)

gladerebarn

18.09.2012 kl.21:17

PirkePetter: S hyggelig se deg her:) Takk for oppklarende innlegg. Setningen "gelatin fra butikken inneholder sm mengder glutaminsyre eller natriumglutamat (MSG), som imidlertid enkelte kan reagere p" er hentet fra VOF. Men jeg tviler ikke p at din presisering er riktig. S da er det bare pse p med gelatin. Gleder meg til at hele familien skal nyte godt av effektene til dette vindundermiddelet!

gladerebarn

18.09.2012 kl.21:22

Karoline: Ja, jeg skal ikke nekte for at oversikten er mye for min egen del og da:-) S er det letter komme igang med herlighetene. Gleder meg til ost og smr jeg ogs. Det bli noen kilo hente p postkontoret gitt! Velkommen til "det glade (oste)vanvidd"!

PirkePetter

19.09.2012 kl.03:05

Ja, det skyldes en av dine lesere som ble litt nervs av dette med MSG i gelatin. Hun syntes dette var merkelig, da hun skrev i mail at hun reagerer p MSG, men ikke har opplevd noe negativt med gelatin.

Info om glutaminsyre vs glutamat -

http://www.truthinlabeling.org/III.What%20is%20MSG.html

Jeg glemte forresten nevne at naturlig glutaminsyre ogs konverteres i kroppen til neurotrasnmitteren GABA, som blant mye annet beskytter mot den overstimulerende virkningen av glutamat. Gelatin inneholder dermed to faktorer, glycin og glutaminsyre, som beskytter mot glutamat i MSG.

Og om gelatinet konsumeres via kraft, som er rik p magnesium, s fr man nok en beskyttende virkning da magnesium beskytter de reseptorene i hjernen (NMDA reseptorer) som glutamat m binde seg til for stimulere hjerneceller til dde. Dette fordi magnesium regulerer hvilke impulser som skal tillates stimulere NMDAreseptorene, slik at all overstimulering blir blokkert av magnesiumet.

Bde kraft og gelatin kan dermed nytes med svrt god samvittighet.

Gelatin, som jo er hydrolysert kollagen, er et protein, og inneholder derfor ikke 90% proteiner som du skriver, men snarere aminosyrer.

I den opprinnelige versjonen av artikkelen du refererer til nevnes verken MSG eller glutaminsyre -

http://www.matoghelse.no/artikler/2005/arkiv/kraft-i-bein-og-armer/

gladerebarn

19.09.2012 kl.07:18

PirkePetter: Takk igjen! Jeg skal slette den villedende setningen. Ikke meningen fare med usannheter til mine kjre lesere. Det med aminosyrer kontra protein er jo logisk. Skal se om jeg fr til rette litt p setningen - selv om det var s og si avskrift fra wikipedia. Hmmm mye feil man leser rundt omkring gitt. Tydeligvis viktig vre kritisk til kilder!

Tina

27.02.2013 kl.17:03

S bra innlegg om gelatin:)

Hilsen Tina

gladerebarn

27.02.2013 kl.19:47

Tina: S flott at du liker det!! Veldig koselig blogg du har:)

Silje og Mathea

06.07.2013 kl.16:49

Hvilket dyr er det de bruker i geletine?

MVH: Silje og Mathea

Kristine

07.07.2013 kl.10:35

Gelatin kan du f fra svin, storfe og fisk s langt jeg vet. Kan bla.a bestilles hos tidsporten.no eller unovita.no

tove adsen

08.10.2013 kl.12:58

Blir man ikke treg i magen av og innta mye gelatin da?

gladerebarn

08.10.2013 kl.13:06

tove adsen: Det har jeg ikke lest/hrt noen om eller opplevd selv. Men alle kropper er forskjellig, s evt fr man jo bare redusere mengden litt.

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

41, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller f sunn hjemmelaget mat fra gode rvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det ogs vrt et poeng med mat som er mild for fordyelsen. Jeg har lett som en detektiv for finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Mail meg p gladerebarn@gmail.com. Jeg blir veldig glad for kommentarer p bloggen! Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits