Høst med kraft i grytene

Sommeren er over, og lammesesongen er igang. Jeg var nylig hos slakter og fikk - etter å ha ventet et par dager - tak i kraftbein fra nyslaktede lam. Lam som har beitet på fjellet så og si hele sommeren er økologisk for meg. Så da er det bare å fylle opp kjelen sammen med litt økologisk storfe og skru på platen. Nam nam!

Kraft er noe av det mest næringsrike du kan servere deg selv og dine barn. Har du enda ikke begynt med denslags, så anbefales det på det sterkeste! Kraft er mat og medisin i ett. Enklere kan det vel ikke sies. Å koke kraft er ikke vanskelig. Og den kan smugles inn i hverdagsmaten så lett som bare det. Jeg begynner å bli ganske så god på å tilsette i supper, saus, pasta, quinoa og ris. Og å drikke det som buljong, evt tilsatt tørkede urter. Eldstemann påpeker at risen har blitt veldig god i det siste:-) Mange ganger ser jeg i ettertid at "jammen her kunne jeg jo ha tilsatt kraft". Da er det bare å lære og huske til neste mulighet byr seg. Når jeg koker quinoa, ris og pasta, bruker jeg gjerne halve væskemengde med vann, og halve med kraft. Ellers er selvfølgelig supper med ekte kraft knallgodt: rask fastfood med litt kyllingkjøtt, grønnsaker og poteter oppi som også barna liker. Jeg har stort sett alltid et glass med kraft klart i kjøleskapet. Så er det bare å bruke så ofte som overhodet mulig.

Og hva er det som er så spesielt med kraft? Jo kraft inneholder næringsstoffer som stimulerer fordøyelsen, virker avgiftende, styrker muskel og skjelettsystemet og forbygger sykdom. Kyllingkraft kalles for eksempel noen steder for jødisk penicillin, og regnes for å være et effektivt middel mot influensa. Kraft kan også hjelpe folk med allergi og matintoleranse i å tåle maten bedre. Kraft inneholder rikelig av de viktige mineralene kalsium, magnesium og kalium (jo lenger den trekker, jo  flere mineraler). Mange gode grunner til å lære seg kunsten altså.

Kraft er overlegent matemne når din baby skal starte med fast føde. Mos grønnsakene i kraft, så gjør du det  voksende barnet istand til å bygge et sterkt muskel og skjelettsystem. Tilsett gjerne eggeplomme og smør samtidig.  Gelatin, som det ofte er rikelig av i kraft, kan redusere risiko for allergiske reaksjoner, kolikk og plager i luftveiene. Før i tiden anbefalte man faktisk å tilsette morsmelkerstatninger med gelatin for å nyte godt av disse egenskapene.

Det er best å lage kraft rik på gelatin, som man spesielt finner mye av i dyreføtter og store knokler. Ellers er det en god ide å variere innholdet i kraftgryta. Jeg har tidligere skrevet generelt om kraft her.

Så over til min fremgangsmåte. Jeg varierer på å lage kyllingkraft (neste gang også med kyllingføtter fra Holte gård) og kraft fra lam / kalv. Økologiske dyr er å foretrekke - som selvsagt inkluderer vilt - og helt unge dyr som er ekstra rike på gelatin, og ikke har så mange miljøgifter akumulert.


Ha kraftbein oppi en stor kjele av rustfritt stål (aluminium siver ut i maten og kan bla.a bidra til alzheimer). Jeg bruker ca 4 kg til en 15 liters kjele.

Fyll på med kaldt vann som dekker beina.

Tilsett 1/2 - 1 dl eddik (dette trekker mineralene fra beina ut i kraften)

La stå 1 time i kaldt vann, evt over natten (så porene i beina åpner seg for mineralene)

Sett platen på fullt, følg med når det nærmer seg kokepunktet, og slå varmen ned på 1. Fjern skum som dannes på toppen.

Helst skal kraften trekke på 80-90 grader. Når jeg skrur platen på 1, og lar det putre uten lokk, holder kraften 80-90 grader ifølge mitt steketermometer de første timene.  Men etter en stund stiger gradene, så da bytter jeg ca annen hver time med platen på og av. Lurt å ha et steketermometer med andre ord! Du får det billig på bla.a Jernia! Det er et poeng å ikke bruke høy varme. Da får man flest mulig næringsstoffer bevart.

Kok kraft i 12-72 timer. Det gjør kraften rik på kalsium, magnesium og kalium - når du først er i gang. Hvis du ikke vil ha platen på om natten, kan du sette hele gryten i stekeovnen med lokk på. Da bevares varmen ganske så godt til neste morgen. Så er det bare å skru på platen igjen. Og nyte godt av alle mineralene. Spesielt nyttig hvis man ikke tåler melk!

Når kraften er ferdigkokt, setter jeg kjelen litt ut for å avkjøle seg noe. Så tar jeg ut kraftbeina, og siler gjennom en sil med kjøkkenhåndkle. Deretter opp i litersglass med halvveis påskrudde lokk og 4-5 cm avstand fra væske til lokket. Siden det blir 7 liter kraft, får jeg ikke kjølt ned i kjøleskapet. Jeg kjøler ned kraften på verandaen, og deretter i frysen med løse lokk på til væsken er fryst inn.

Man kan tilsette urter og grønnsaker for å få bedre smak på kraften Jeg velger å vente med dette til kraften skal brukes. For å få lettest mulig fremgangsmåte, og lengst mulig holdbarhet i kjøleskapet. Kraft holder seg opp mot en uke.

Min rutine på kraftkoking, er å legge kraftbeina i kaldt vann og eddik om kvelden før jeg legger meg. Så slår jeg på platen tidligst mulig neste morgen og lar stå minst 12 timer -  aller helst mer, og da i stekeovnen på natten. Ellers avslutter jeg på kvelden, avkjøler glassene ute om natten, og putter i frysen tidlig neste morgen.


Jeg drikker gjerne kraft som buljong til kvelds sammen med hjemmelaget kefir. I mange tilfeller holder det. Mye sunt fett, mye mineraler og rikelig med gelatin.

Er du enda ikke overbevist om kraftens overlegne egenskaper, anbefaler jeg dette blogginnlegget MED kommentarer! Da vil nok de fleste kapitulere:-)

Ønsker du å lese mer, har Mat og Helse et innlegg her. I siste utgave av VOF finner du også MYE flott inspirasjon på hele 13 sider - om kraft. Bladet kan kjøpes på Narvesen eller i Helsekostbutikker.

Bor du i Oslo, får du bla.a tak i økologiske kraftbein hos Jarle i ferskvaredisken til ICA på Sandakersenteret. Ring 22220040 for å bestille. Han er superhjelpsom, og kan skaffe det meste, også økologisk kjøtt og nitrittfri spekemat. Ellers blir Mathallen et eldorado når den åpner 2.oktober med egen slakter, og bla.a Husets som selger varer fra viltslakteri. Du kan også få kraftbein fra Trøgstad Gård, via "I kongens hage". Ring til Anita Bakke 99408824, og bestill på forhånd. Økologisk kyllingskrog/føtter/krås kan bestilles hos Ultra på Brynssenteret (bestille før mandag, få varer på torsdag) tlf 22757913. Andre butikker med Holtekylling er nok også behjelpelige. Ellers har slaktebutikken Strøm Larsen på Torshov kraftbein. De har bra utvalg, men ikke særlig med økologiske varer.

Min erfaring når det gjelder å få tak i kraftbein, er at det ordner seg etter hvert. I begynnelsen strever man gjerne veldig med å få tak i noe som helst, men etterhvert - så lenge man har øyne og ører åpne, lærer man hvordan få tak i. Jaktlag er f.eks også et sted å spørre. 

25 kommentarer

Marianne

07.09.2012 kl.09:49

Supert innlegg! Kraft er virkelig tingen :) Går mest i kyllingkraft her, med føtter fra holte. Smaker ikke så fantastisk alene syns jeg, men gir masse god smak og næring til alt av sauser, supper og gryter. Om jeg bare skal drikke kraft fikk jeg tips om en god skvis sitron i. Det gjorde susen!

gladerebarn

07.09.2012 kl.10:37

Ja kraft er tingen. Jo mer jeg leser om kraft, jo mer innser jeg at det er verdt hvert eneste minutt arbeid og vel så det. En overlegen mineral og gelatinbombe, som lett kan infiltreres hos kresne barn. Jeg er spent på kyllingkraft med kyllingføtter. Vanlig kyllingkraft er best på smak synes jeg, men med tørkede urter og salt oppi, går det ned uansett. En skvis sitron var flott tips:-)

Ida

07.09.2012 kl.20:31

Jeg kokte kraft på økologisk kyllingskrog og rester av skinn og kjøttslintrer etter å ha laget "Sunday Roast" en dag. Jeg ser at jeg ikke gjorde det helt på Wicked-måten, men selv uten bløtlegging, bare 4-5 timers putring og kyllingknokler som allerede hadde vært i oven, ble kraften så "gelatinous" at den ble helt geléaktig når den var avkjølt. Kjempegodt i suppe - har ikke prøvd det i noe annet ennå. Jeg har en hel økologisk and i fryseren (tilbud på Meny til 99 kr/kg pga best før-dato, jippi), og den tenker jeg å dele opp og så koke kraft på bena på samme måte som du har gjort her. Er det litt stusslig at jeg gleder meg til det? Hehe :-)

gry

07.09.2012 kl.20:34

For et fint og inspirerede innlegg :)

gladerebarn

07.09.2012 kl.21:16

Ida: Jeg tenker at all kraft er av det gode:-) Så er det noen fremgangsmåter som gir flere næringsstoffer. Hvis det ikke medfører alt for mye bøl, er det kjekt med både pose og sekk selvfølgelig! Geleaktig kraft er et godt tegn når den er avkjølt, så da ble det hvertfall mye gelatin på deg. And er en av mine favorittretter. Høres ut som du har noe å glede deg til!

Gry: Takk for hyggelig tilbakemelding:-)

Mona

07.09.2012 kl.21:29

Kraft er gull!

Jeg har også begynt å snike kraft i det meste.

Min 4-åring som digger pasta, spiste for første gang opp bolognaise-sausen med skje (!) da den var laget med kraft og fersk timian fra urtekrukkene på terrassen. Yes!

Som regel vil han bare ha pasta, mens jeg på min side sniker masse grønnsaker i sausen og prøver å blande sausen med pastaen så godt jeg kan.

Benedikte

07.09.2012 kl.21:41

Tusen takk for veldig informativt innlegg! Neste prosjekt for meg: kraftkoking! Foreløbig har vi holdt oss til fast food versjonen med gelatinpulver, men nå skal de bli kraft på gamlemåten!

gladerebarn

07.09.2012 kl.23:34

Mona: Ja du får sagt det:-) Kraft er gull. Spesielt for kresne barn! Jeg kjenner til det med å snike inn grønnsaker. Alle gode råd taes i mot med takk, selv om det er svært så individuelt hva som gir suksess. Man blir fantasifull etterhvert - heldigvis!

Benedikte: Jeg stemmer for kraftkoking:-) Når man bare kommer igang, går alt som en lek. Hvertfall når man tenker på hvor godt det gjør for små og store. Jo mer jeg leser fra eksperter, jo større blir motivasjonen til å prioritere akkurat kraft i hverdagen. I forhold til gelatinpulver, er jeg i startgropen der.

Judith

10.09.2012 kl.19:02

Jeg kan takke deg, ene og alene, for at enhver mulighet for kraftkoking nå utnyttes! Takk!

gladerebarn

10.09.2012 kl.20:24

Judith: Ååh, det var flott tilbakemelding altså:-)))

Cecilie

11.09.2012 kl.10:42

Supernyttig innlegg!! Gleder meg til å sette i gang med kraftkoking selv!

AnneB

18.09.2012 kl.09:58

Jeg koker opp kraften på plate, men så flytter jeg den til stekeovnen som jeg setter på 90 grader. Der står den i 2 døgn. Da slipper man å følge med i det hele tatt:).

gladerebarn

18.09.2012 kl.10:06

AnneB: Ojsann, den muligheten har jeg ikke tenkt på, så lurt!!! Setter du kjelen på rist da, eller bare nederst på "gulvet"? Min kraftkjele tar ganske stor plass. Takk for supert tips!!

Ingerlise

28.09.2012 kl.08:28

Så fint skrevet Kristine! Superkonstruktiv forklaring av kokingen og hvor å få tak i beina- godt jobba!

gladerebarn

28.09.2012 kl.09:15

Ingerlise: Takk for hygglig tilbakemelding!

Ut ifra Wicked Mums, er det tydelig at du sitter på mye spennende info innen tradisjonskost - og hvordan få tak i den reneste maten. Når begynner du å blogge?!?:)

Line

26.10.2012 kl.11:17

Hei! Jeg har også blitt bitt av kraft basillen og lagde min første kyllingkraft igår. Kraften trakk i tolv timer, er silt og stått i kjøleskap til idag. Men den er ikke stiv. Trodde det skulle bli såpass mye gelatin i kraften til det? Kan det ha noe med at jeg kokte kraften med lokk eller at jeg har brukt for lav varme?

Et spørsmål til som kanskje er litt dumt... Når du gir kraft til de små koker du kraften først? Eller kan jeg bare helle litt kraft rett fra kjøleskapet i varm grønnsaksmos? Har en 8 mnd gammel baby og vil så gjerne gi litt til henne.

gladerebarn

26.10.2012 kl.15:29

Line: Så bra du er igang! Nå blir det bare letter og lettere, jeg lover! Jeg har også erfaring med at kyllingkraft ikke blir særlig stiv selv når den er nedkjølt. Det virker som det er mye mer gelatin i kraftbein fra lam og kalv virker det som. Har lest et sted at større knokkelben inneholder mye gelatin. Og jeg tror jeg har sett forskjell på å koke kyllingkraft på bare kyllingskrog - og når jeg tar med de største kyllingbeina.

Jeg pleier igrunn alltid å koke ris, pasta, quinoa, saus, supper osv med minimum halv mengde kraft og halv mengde vann. Det kan du fint gjøre med grønnsakene du skal lage babymat av også. Da blir kraften godt oppvarmet igjen. Jeg kan ikke helt tro at det vil by på problemer å tilsette kraft direkte i varm grønnsaksmos. Den har jo vært kokt i mange timer på forhånd. Kraft er virkelig supermat for en baby. Så bruk det alle plasser du kan:)

11.11.2012 kl.21:23

Hei igjen!

Jeg har et spørsmål til... Nå har jeg frossen kyllingkraft i fryseren og tenkte å ta dette fram for å lage mer babymat. Men jeg hadde jo tenkt til å lage store porsjoner å fryse ned igjen. Vet du om dette går når jeg allerede har fryst det en gang?blir jo blandet med annen mat men likevel...

gladerebarn

12.11.2012 kl.21:10

Anonym: Heisann. Det var et viktig spørsmål du kom med! Jeg vet desverre ikke om det er greit å fryse kraft 2 ganger. Jeg kom ganske sent igang med dette selv, og har dermed ikke spurt rundt omkring for å finne det ut. Kanskje du skal spørre på bloggen frajortilbord.no eller senseoflife.blogg.no? Hvis ikke de kan svare, stepper gjerne Pirkepetter inn. Han har svar på det aller meste. Jeg ville spurt i siste blogginnlegg de har lagt ut for å være sikker på at de ser spørsmålet:)

12.11.2012 kl.21:36

Det kan jeg gjøre! Takk for tips :)

gladerebarn

14.11.2012 kl.09:30

Anonym: Nå har jeg spurt ang. nedfrysing av kraft x 2. Og det går helt fint. Ulempen er at det blir færre nærinsstoffer for hver gang man fryser ned. Og at man bør varme opp kraften forsiktig for å bevare mest mulig næring.

14.11.2012 kl.21:43

Så bra! Da setter jeg igang med babymatkraft andre runde :)

Eli

07.12.2012 kl.12:29

Takk igjen for super post! Nå skal endelig jeg også igang med kraftkoking. Jeg hadde en anelse om at du kanskje hadde info om hvor man skal lete for å finne kraftbein av god kvalitet i Oslo... Og jamen hadde jeg rett!:) Dette nettverket av informasjon og inspirasjon er ganske magisk og du er virkelig en sterk bidragsyter. Takk!

Spm: Har du erfaring med GAPS -dietten? Har selv en autoimmun lidelse og barn med intoleranser (sansynligvis lekk tarm som ligger til grunn hos oss begge) og det virker som om GAPS har den mest therapautiske behandlingen for å gjenoppbygge tarmveggen. Den er også ekstremt streng og det virker foreløpig litt uoverskuelig å komme igang med midt oppi alt hverdagsstresset. Men jeg er veldig motivert og bygger opp en gradvis efaring med tilbredningen av tradisjonsmat i første omgang, og håper jeg tør å ta steget etterhvert. Om du ikke selv har erfaring med dette men vet hvem som kanskje har, blir jeg veldig glad for et tips i riktig retning.:)

gladerebarn

07.12.2012 kl.21:26

Eli: Takk for rosende ord!!! Det er alltid gøy med positive tilbakemeldinger på bloggen:)

Det er bare å gå igang med kraftkoking. Jeg tenkte ganske lenge på at jeg burde komme igang før det ble realitet.Sånn er det vel med mange av oss. Men nå går det hele som en lek. Og jeg er veldig fornøyd med å inkludere kraft i hverdagskosten. Kommer nok aldri til å slutte med det. Jeg er enig i at wicked-mums-nettverket med Pirkepetter i spissen er fabelaktig. Jeg leser med iver, og lærer en heeel masse. Og det beste er at tipsene rundt om er så konkrete. Det har jeg savnet tidligere.

Ang- GAPS-dietten, har jeg ikke erfaring med den. Men jeg har veldig lyst å lese meg opp dette, så det står -på "to-do-listen" En som hentet vannkefir hos meg hadde planer om å prøve den ut. Så jeg kan lete i mail-listene mine og se om jeg finner henne. Så får du heller beskjed på mail hvis hun synes det er greit at jeg gir deg mailadressen hennes.

Selv har jeg også konkludert med at vi har lekk tarm her hjemme hos oss. Men etter å ha fulgt Pirkepetter sine råd rundtomkring, begynner jeg å få oversikt over hva jeg kan gjøre - spesielt når det gjelder kosthold. Så jeg tenker å begynne med meg selv, og så inkludere barna så godt det lar seg gjøre etter hvert. Skal innrømme det er utfordrende når de er 9, 7 og 2 år, og har VELDIG bestemte meninger om hva de vil spise.(2-åringen er lettest å ha med å gjøre - selvfølgelig) Så det lønner seg garantert å begynne tidlig. Helst med førstemann, aller helst FØR vedkommende er født, hehe.

Vil anbefale dette innlegget MED fantastiske kommentarer fra Pirkepetter ang. hva som er smart kosthold i forhold til lekk tarm. Det er hva jeg kommer til å etterstrebe for meg selv fremover hvertfall. Jeg har plukket mye opp her og der, men i dette innlegget oppsumerer han det aller meste synes jeg. Så nå er prosjekt lever noe jeg skal prøve ut.
http://senseoflife.blogg.no/1354709630_lever_med_futt_i_samt.html#comment
Jeg vet han et eller annet sted ikke er helt enig med GAPS-dietten, synes den bla.a er unødvendig streng. Men jeg vet ikke helt HVOR han kommenterer dette. Skal si ifra hvis jeg finner det.

Eli

11.12.2012 kl.23:38

Kristine: tusen takk for langt og fint svar! Også du som har desemberfri da! Veldig hyggelig. Fikk utrolig mye ut av tråden om lever også. Og med så mye lærerikt info fra pirkepetter at jeg blir helt tummelumsk. Leser hvert ledige øyeblikk jeg har og det begynner å gå ut over jobbfokus..:). Uansett, tror jeg kan ha funnet tråden du snakker om hvor pp kritiserer GAPS... Kan det være denne i kommentarfeltene?: http://senseoflife.blogg.no/1332713296_kefirskolen_1.html. Han påpeker spesielt dette at å kalle bakterier gode og dårlige blir helt feil og er vitenskapelig udokumentert, og at disse bakteriene ikke avgir nevneverdige giftstoffer når de blir drept (die-off). Men ellers virker det som han mener dietten har mye bra for seg for å reparere tarmhelsen. Ser derimot ikke noen steder noe om at dietten er for streng. Det er sikkert i en annen tråd. (?) Si gjerne ifra hvis du finner det igjen, er litt nervøs for at dietten er for streng til at jeg får det til i lengden i det hele tatt.., så alternativer hadde jeg blitt glad for å finne! Kjempefint om du gir den du kjenner mailadressen min. Jeg sender deg en Mail om det.

Vet forøvrig utmerket godt hva du mener med pirkete barn! Men man blir jo tvunget til å bli kreativ og det er jo fint:), + at det jo kan være hakket mer motiverende å finne ut av ting for barnet sitt enn seg selv. Alt vel Så lenge.

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

41, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Mail meg på gladerebarn@gmail.com. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen! Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits