Probiotika for god helse

God helse sitter i tarmen. Har du hørt den påstanden før? Vi har alle et forhold til anti-biotika som direkte oversatt betyr mot liv. Men for å ha balanse, må det være noe som er for liv. Her kommer pro-biotika inn. Det betyr nettopp for liv, og er betegnelsen for gode og helsefremmende bakterier som blant annet finnes i tarmen.

Tarmen inneholder mer enn 10 ganger så mange mikrober som vi har kroppsceller. (En mikrobe er en mikroorgansime vi ikke kan se med det blotte øye, som for eksempel bakterier, sopp og virus.) Disse danner et utall enzymer og andre stoffer som alle virker inn på mange fysiologiske prosesser. Tarmen består av både gode og skadelig bakterier. Vi trenger å samarbeide med de gode bakteriene for å bekjempe en rekke sykdommer og ubalanser i kroppen. En sunn tarmflora er dominert av de gode bakteriene.

Tarmslimhinnen er også en viktig faktor for god helse. Den forhindrer bla.a ufordøyde matrester og mikrober å trenge videre inn i blodbanen. Hvis tarmslimhinnen er utett og fordøyelsen dårlig, kan uønskede komponenter slippe gjennom. Der står immunforsvaret beredt. Immunforsvaret skjønner ikke alltid forskjell på farlige mikrober med sine giftstoffer og mat som er ufullstendig nedbrutt. Ufordøyde matrester kan misoppfattes som fiender som også skal bekjempes. Forstyrrelse av immunforsvar kan gi overfølsomhetsreaksjoner, problemer for hjernen og hele nervesystemet. Og gi forskjellige reaksjoner som eksem, allergi, hyppige infeksjoner og konsentrasjonsproblemer. Fordøyelse og immunforsvar har nær tilknytning. Hele 70% av immunforsvaret sitter i mage-tarm-systemet.

Hva skjer når det er få gode bakterier? Når de gode bakteriene i tarmen er i mindretall, vil uheldige mikrober blomstre opp. (=dysbiotiske mikrober). Uheldige mikrober omfatter forråtnelsesbakterier, sykdomsfremkallende bakterier, sopper og protozoer. Dysbiose oppstår når det blir mange av en eller flere av slike mikrober pga ulike negative påvirkninger. Mikrobene danner enzymer og giftstoffer som skader tarmcellene, reduserer kroppens avgiftningsevne, belaster immunforsvaret, påvirker hjernekjemien og forstyrrer hormonreguleringen. En del uheldige mikrober produserer enzymer som omdanner proteiner og fettstoffer i maten til giftige eller kreftfremkallende stoffer. Det belaster ulike avgiftningsorganer som lymfe, nyrer og lever. Og kan gi økt risiko for kreft.

Hva reduserer antall gode bakterier så uheldige mikrober blomstrer opp? Her er det flere faktorer som påvirker: Dårlige matvaner, stress, antibiotikakurer og andre medikamenter.

Kosthold: Tarmfloraen påvirkes negativt av stort inntak av karbohydrater og raffinert sukker, alkohol, ødelagte fettstoffer, mye kaffe, protein fra kjøtt og andre animalske kilder som har vært stekt eller kokt ved høy varme, konserveringsmidler, klor i drikkevann og fluor i tannpasta.

Antibiotika: Antibiotika skiller ikke mellom gode og dårlige bakterier når den er i bruk. Den tar livet av alle typer bakterier i sin vei. De gode bakteriene i tarmen er spesielt følsomme for antibiotika. Det medfører at en god del av dem stryker med under en antibiotikakur, og de skadelige bakteriene i tarmen får lettere overtak. Mange får diare som bivirkning, og gjentatte kurer kan gi kronisk ubalanse i tarmen.

Andre medikamenter: Smertestillende og betennelsesdempende medisiner som NSAID gjør tarmene mer utett så bakterier og giftstoffer lettere når blodbanen. En uheldig konsekvens kan være allergi og revmatisme. Cellegiftkurer, stråling og operasjoner kan også være negativt for de gode bakteriene vi er så avhengig av.

Stress: De aller fleste av oss har kjent på kroppen at stress påvirker fordøyelsen negativt. Tenk tilbake på eksamen, eller før et viktig intervju osv. Stress skaper turbulens i mage-tarm-systemet. Er du påvirket av stress over tid, risikerer du et nervøst og irritabelt tarmsystem med symptomer som kvalme, magesmerter, oppkast eller kramper. Hos mus viser det seg at stress øker tarmens gjennomtrengelighet allerede etter en time. Det gir fri passasje for mange dysbiotiske mikrober med sine giftstoffer. Stresshormoner øker i tillegg mikrobenes sykdomsfremkallende virkninger dramatisk.

Ubalanser/dysbiose i tarmen kan bidra til fordøyelsesproblemer, redusert næringsopptak, matintoleranse, allergier, immunsvikt, hudproblemer, osteoporose og revmatiske sykdommer. Disse ubalansene skyldes ofte at tarmen lekker fordi den er skadet. Dysbiose kan utløse betennelsestilstander i tarmen og hemme opptak av viktige vitaminer og mineraler som sink, magnesium og B-vitaminer.

Hvordan kan vi ta vare på de gode bakteriene (probiotika) i tarmen? Her er det vårt daglige fokus bør ligge. For det er flere ting vi kan bidra med for å forebygge overvekt av de dårlige og sykdomsfremkallende bakteriene i tarmen. Vi må gi næring til de gode bakteriene som gavner helsen, og det finnes flere måter:

Endre kosthold. Gi barna og deg selv rikelig med grønnsaker. De inneholder klorofyll som binder avfallsstoffer (og tømmes ut via avføring). Spis mat som gavner tarmfloraen: grønnsaker, frukt, bær, belgfrukter, grove karbohydrater og sunne fettstoffer. Unngå sukker, dårlige fettstoffer og konserveringsmidler. Korn, nøtter og frø bør bløtlegges i syrlig miljø før de spises. Dette for å nøytralisere antibeitestoffer som stresser tarmen og hindrer opptak av næringsstoffer.

Spis probiotika. Melkesyregjæret mat er rik på probiotika. Den tilfører kroppen og gir oss et større mangfold av vennlige bakterier. Probiotika finnes naturlig i frukt og grønnsaker. Det er ikke vanskelig å lage melkesyregjæret mat. Les gjerne mer her. Melkesyregjæring produserer bla.a nye enzymer og flere vitaminer og mineraler enn grønnsakene hadde før de ble gjæret. Det skjer altså et lite miralkel som gir oss tilgang på enda flere nyttige næringsstoffer. Melkesyregjæret mat er mest næringsrik hvis den spises rå. Varme dreper mange av de nyttige mikrobene og reduserer næringsinnholdet.

Surdeigsbrød og syrnet melkeprodukter som kefir og biola inneholder også probiotika.

Det blir færre probiotiske bakterier i tarmen når vi blir eldre. Tarmens evnen til å holde på de gode bakteriene reduseres. Disse endringene gir grunnlag for ulike tarmlidelser. Så jo eldre man blir, jo ivrigere bør man være på å tilføre kroppen probiotika.

Ta kosttilskudd med probiotika. Dette er kanskje ukjent land for mange. Men det ER vanskelig å spise sunt nok, og spise melkesyregjæret mat nok i møte med nåtidens matkvalitet og livsstil. Tilskudd av probiotika er en enkel måte å sikre seg nok av de gode bakteriene på. Vær oppmerksom på å kjøpe et kvalitetsprodukt. Jeg kommer tilbake til kriteriene for det etter hvert. Et godt tips er helsekostbutikken. Mine probiotikakjøp på iherb kan du lese om her.

Tilskudd av probiotika til barn er i mange tilfeller en god ide. Det samme gjelder mor på slutten av graviditeten og ved amming. Jeg skal utdype dette i et innlegg ganske snart, for nå kjenner jeg det er på tide med avrunding for denne gang.

(Tilskudd av probiotika skal ikke gis til kritisk syke. I slike tilfeller skal legen ha regi på all behandling.)

Stress: Unngå stress der det er mulig. Å utdype temaet overgår ambisjonene for denne bloggen, men det finnes mange bøker å lese. Meditasjon og yoga er to blant flere - nyttige hjelpemidler.

Avslutning: For min egen del har forståelsen av probiotika gitt mange aha-opplevelser til min egen allergi og matintoleranse. Jo bedre jeg pleier de gode bakteriene i tarmen, jo gladere blir kroppen. Så for meg er temaet veldig viktig. Både i forbindelse med min egen og barnas helse.

Jeg kommer snart til å ha flere kortere innlegg om probiotika. Et relatert til baby/barn (som du kan lese her), et om gode kosttilskudd med probiotika til barn (her), og et innlegg der jeg linker til forskning som dokumenterer de gode helseeffektene.

Synes du det ble en del uforklarte påstander og løse tråder, anbefaler jeg deg å lese artikkelen som er utgangspunkt for dette innlegget : Probiotika for livet, skrevet av Johnny Laupsa-Borge i bladet Mat og Helse 2005/6. Les hele artikkelen her. Jeg har også brukt Anette Opstrup sin e-bok: Eksem-rødme-hudproblemer som som kilde. Jeg vil også anbefale Norsk Proteinintoleranse Forening sitt innleg om probiotika her

11 kommentarer

Gry

10.03.2012 kl.11:49

Flott innlegg!!! Fiber stresser også tarmene, by the way- om ikke fytinsyren er brutt ned....

gladerebarn

10.03.2012 kl.12:20

Gry: Takk :-) Og så bra med nyttig innspill! Det med fytinsyre har jeg helt glemt, men det hører jo absolutt med til temaet. Skal se om jeg kan lure det inn et eller annet sted. Tusen takk!

Marianne

10.03.2012 kl.21:18

Veldig bra og grundig innlegg! Og right on for meg om dagen. Har ikke kommet til å fermentere grønnsaker (enda), men har begynt med surdeig og tar tilskudd av melkesyrebakterier! Farvell trege gravidmage :)

gladerebarn

10.03.2012 kl.21:47

Marianne: Hygglig at du liker innlegget :-) Og så fint at du også opplever helsefordeler! Jeg er overbevist for min egen del. Og jeg tror mange andre også vil kunne ha nytte av å stelle pent med de gode bakteriene i tarmen.

Ida

12.03.2012 kl.19:37

Jeg skal snart prøve meg på probiotika for første gang, det blir spennende å se om jeg merker noen forskjell. Takk for et kjempefint og grundig innlegg!

gladerebarn

12.03.2012 kl.21:04

Ida: Flott å høre at innlegget er nyttig:-) Jeg er veldig spent på dine vegne med bruk av probiotika! Pass på å prøve et bra merke. Jeg kjøper Udos Choice fra iherb siden det generelt har bra kvalitet, og man kommer greit ut prismessig.

Yngvild

12.03.2012 kl.21:42

Kjempebra artikkel! Denne skal jeg definitivt anbefale videre! Gleder meg til fortsettelsen! :)

gladerebarn

12.03.2012 kl.22:14

Yngvild: Takk :-) Anbefal gjerne videre. Jeg synes helsegevinstene til probiotika har hatt ufortjent lite oppmerksomhet - både i media og helsesektor. Får håpe det kommer til sin rett etter hvert!

Silje

13.03.2012 kl.00:35

Veldig bra at du skriver om dette! Kan du linke til hvilken type du kjøper på iherb? Betaler du for raskere frakt?

gladerebarn

13.03.2012 kl.12:49

Silje: Så flott at innlegget er nyttig!

Antall bakterier i Udos Choice sin probiotika reduseress med 20-40% hvis produktet oppbevares 30 dager i romtemperatur ifølge denne nettsiden.

http://udoerasmus.com/products/probiotics_en.htm

Jeg har stort sett bestillt rask frakt fra iherb, og kjøper da 2 glass i slengen. Men om det er nødvendig, er vel en vurderingssak. Hvis du ikke har prøvd probiotika tidligere, ville jeg gått for rask frakt for å lettere se om et produkt i "topp shape" har effekt. Og så heller vurdere lengre transporttid etter hvert.

Jeg har nå linket mine probiotikakjøp fra iherb i teksten. Evt gå inn på iherb-netthandel på fremsiden av bloggen, og velg oljer og probiotika.

Natalie

09.07.2014 kl.21:54

Hei.

Rotet meg inn på bloggen bloggen din etter å ha søkt på probiotica for barn.

Har nemlig bestilt fra iherb.com til min sønn som er kronisk forkjølet og virker å ha et elendig immunforsvar på tross av bra kosthold ..

Den var fra udos choice og het "children probiotica probiotica". Etter litt Google søk virker det som om den er fra 5-15 år. Det stod det ikke noe om på iherb.com. Min sønn er snart 3,kan jeg likevel bruke dette tro? Du som har erfaring med kjøp av udo produkter på ihern medudolo beklager det hang seg visst opp på slutten her. Men har du noen tips til meg og vet du om jeg kan bruke denne? Synd hvis den går til spille... På forhånd takk for svar.

P.S nyttig og veldig interessant blogg.

gladerebarn

10.07.2014 kl.10:07

Natalie: Hvis gutten din er 3 år, er det denne fra Udos Choice som passer: http://www.iherb.com/Flora-Udo-s-Choice-Infant-s-Probiotic-2-64-oz-75-g-Ice/3064#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=udo%27s%20choice%20probiotics&rc=78&sr=null&ic=2. Glasset inneholder pulver som du kan strø over maten eller under pålegget og er ganske lett å bruke. Jeg ville nok gått for denne som er tilpasset aldersgruppen til din sønn.

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

42, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Når det gjelder kostholdsretning er det etter hvert tradisjonsmat som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits