Barnevennlig te

Har du introdusert barnet ditt for te?

Vann er selvfølgelig tørstedrikk nr 1. Melk og juice er ikke så helt greit i særlige mengder - selv om man i utganspunktet tåler dem. Da er te en fin mulighet. Som variasjon, som tiltak i å tilby varierte smaker så tidlig som mulig, for å oppnå helsegevinster fra urter, eller rett og slett som kos.

Te kan virke beroligende, oppkvikkende, lindre sår hals, balansere en trøblete mage, hjelpe mot kvalme, forebygge reisesyke, øke melkemengden til mor, ja det er umulig å nevne alle potensielt gode virkninger her! Te av god kvalitet tilfører også kroppen viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter.


Kolikk og magetrøbbel: Når minsten (eller de andre barna)strever med kolikk eller mageproblemer, kan du prøve te av: fenikkel, anis, karve, kamille og peppermynte. Enten hver for seg eller i en blanding. Disse teene har også en beroligende effekt. Hovedsaklig skal mor drikke teen hvis hun ammer, 3 kopper daglig, men man kan også gi baby litt te før måltider. Hør da med helsesøster eller apotek om doseringen. Anis, fenikkel og karve stimulerer også melkeproduksjonen hos ammende kvinner.

Ved introduksjon av fast føde anbefaler helsesøster og ernæringsterapeut Anette Opstrup fra Æblebørn å lage te av: fenikkel, anis, lindblomst, brennenesle og kamille. Og gjerne fersk grønnsaksjuice. Jeg vil fremheve brennenesle som har en mild og god smak. Den er spesielt rik på jern og kalsium - noe som er gunstig for både mor og barn.

Ved hoste og forkjølelsessymptomer: Prøv anis, lindblomst og ingefærte. Ingefær er spesielt virkningsfull. Den forebygger reisesyke, virker mot kvalme, oppkast, dårlig fordøyelse, manglende matlyst, hikke og infeksjoner i luftveiene. Ingefær fremmer immunreaksjonsevnen og er betennelseshemmende. Skjær noen skiver av roten, og la trekke i noen minutter. Kanskje ikke en barnefavoritt når det kommer til smak akkurat. Tilsett derfor gjerne i mat og smoothie som alternativ.

For flere forslag til urtete mot hoste hos barn, les her.

Uten koffein. For at en te skal være barnevennlig, skal den ikke inneholde koffein. Eller hvertfall ha en veldig liten mengde av dette. Koffein er oppkvikkende og påvirker flere organsystemer i kroppen på en negativ måte. Vær oppmerksom på at spedbarns kapasitet til å skille koffein og dens nedbrytningsprodukter er lav. Et OBS til alle som ammer! Grønn te inneholder koffein. Hvis du gir grønn te til barn, la det bli en gang i blandt, og ikke fra konsentrert pulver.

Te uten koffein er: Urtete, fruktte og Rooibos. Prøv gjerne urteteer fra merket Pukka og Yogi. De er alle økologiske og plukket med fokus på kvalitet. Choco-te fra Yogi har jeg bl.a. fått varmt anbefalt. Yogi Tea, Egyptian Licorice fra iherb er min favoritt. Ellers har Holle en barnete som inneholder anis, karve og kamille.

Søtning. Te finnes med mange smaker, og man søter slik man vil. Begynner du tidlig, prøver du uten søtningsmidler i det hele tatt. Velger heller te med mild og god smak. Til de større barna slår jeg et slag for søtningsmidler uten sukker! Som for eksempel stevia, sukrin, xylitol, honning (ikke under 1 år), lønnesirup osv. Altså helst naturell te, og evt så lite søtning som mulig. Vær oppmerksom på at de sunne egenskapene i honning, forsvinner ved temperatur over 38 grader. Tilsett først i avkjølt te!

Annet: Når du serverer te til barn, gi tynnere te enn til voksne. Pass også på at temperaturen er tilpasset den som skal drikke. Noen har motforestillinger rundt te til barn fordi te inneholder tanniner. Tanniner finnes i alle type teer, men mindre mengde i urtete enn svart te. Ulempen med tanniner er at de hemmer jernopptaket fra plantekost hvis man drikker den samtidig med mat. Jernopptak fra kjøtt og fisk blir ikke påvirket. Dersom mor eller barn lider av jernmangel, bør man drikke te mellom måltidene. Ved å tilføre noen dråper sitron, oppheves mye av den negative virkningen til tanniner.

I forhold til barn og te, skal man være forsiktig med kanelbaserte teer. Dette fordi kanel inneholder et stoff - kumarin - som er skadelig for leveren, og barn med sin lille kroppsvekt kan fort komme opp i uheldig dose. Bruke ceylonkanel til vanlig, som inneholder mindre kumarin er den tradisjonelle kanelen vi får kjøpt i butikken. Og bruk kanel i begrenset mengde til barn. Les evt mer her.

Flere påpeker at når man tilbereder urtete er det lurt med lokk på koppen/kjelen. Fordi det er i de flyktige eteriske oljene mye av virkningene ligger. De mistes ut i luften hvis man ikke passer på.

Hvis du vil lese utdypende om urter, så anbefaler jeg Rolv Hjelmstad sin oversikt. Han er cand.real fra 1979 med botanikk som hovedfag. Jeg fikk rett og slett bakoversveis da jeg begynte å lese. Her finner du alle detaljer du trenger, og har lektyre i timesvis hvis du vil!

Her har du et innlegg i KK om urtete til voksne.

Har du noen tips til barnevennlig te?

Forresten........te i løsvekt er lurest. Les hva som kan gjemme seg i teposene her. Hrmfffff!

(Kilder ikke nevnt i teksten: Dr Lisa Watson, Rebecca Perssons Klub Sunde Børn)

14 kommentarer

lulltove

02.02.2012 kl.19:49

Wow, det var mye god info. Gir sønnen min på 12 år Herbalife urtete, og regner med at det er ok :)

gladerebarn

02.02.2012 kl.20:06

lulltove: Hyggelig at du likte innlegget! Jeg tror absolutt Herbalife urtete er bra. Har intrykk av at de har gode produkter.

Mint

02.02.2012 kl.21:28

Hellandussen så søt en liten gutt med tekoppen sin! :) vi har gitt Edvard fennikelte og kamillete for magen, er usikker på om det funket, men. Jeg drikker iallfall ammete hver dag! :)

gladerebarn

02.02.2012 kl.22:00

Mint: Ja søt er han! Og vil smake på alt som finns oppi kopper. Hvor mye fenikkelte ga du til Edvard? Eller var det du som drakk? Det er gjerne ikke lett å finne ut hva som funker, så man må prøve litt av hvert. Ammete har hvertfall godt rykte og hjelper for mange.

Marianne

02.02.2012 kl.22:37

Te er serious business her i huset. Vi har en stor koffert full av diverse urteteer, og det er gøy åvelgeseg te for bådestore og små. Ren lakrisrotte og blåbærte har vært barnas favoritter så langt :)

gladerebarn

02.02.2012 kl.22:40

Marianne: Da blir jeg nyskjerrig på hvilket merke disse teene har. Er alltid på jakt etter god te :-)

Ida

02.02.2012 kl.23:34

Så mange gode tips! Jeg syns det virker lurt å gi te til barn, og gjerne prøve å venne dem til det uten søtning i også, så lenge teen er søt nok i seg selv. Anis- eller ren lakriste er nok bra tenker jeg :-)

Frøken ur

03.02.2012 kl.07:28

Og te for hoste var nesten den eneste jeg ikke hadde her. Det er jo typisk det. Men nå er det jo endel hvitløk i pestoen jeg har laget da, så det hjelper vel litt det og håper jeg! :-) Jeg kommer antagelig en tur innom på søndag såvidt for å avlevere Yaconpulver, Mesquite og bursdagsgave til Mari.

gladerebarn

03.02.2012 kl.08:26

Ida: Jeg er enig at det er en god ide. Jo før man starter, jo bedre. Og da selvfølgelig uten sukker. Hvis man ikke venner babyen til søtt, er det utrolig hva de synes er greit å spise/drikke :-) Det er hvertfall min erfaring med nr 3.

gladerebarn

03.02.2012 kl.08:36

Frøken Ur: Hvitløk er naturens penicillin, så ingen dum ide å bruke rikelig av det. Men det går jo an å prøve urtete i tillegg. Jeg har også lest at 70% sjokolade kan virke mot hoste. Hva med å prøve kakao? Koselig med besøk og spennende produkter. Gleder meg :-)

Torunn - littlettere

16.02.2012 kl.20:03

Her er Pukka med lakris og kanel storfavoritten :-)

gladerebarn

16.02.2012 kl.22:19

Torunn - littlettere: Høres ut som jeg må prøve den :-)

Une

23.02.2012 kl.16:05

Kjempeinteressant innlegg, tusen takk :-)

gladerebarn

26.02.2012 kl.13:26

Une: Te var spennende å finne ut av for min egen del. Hyggelig at andre også synes det er nyttig!

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

41, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Når det gjelder kostholdsretning er det etter hvert tradisjonsmat som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits