Pesto

Pestokoden er knekket. Den siste tiden har jeg prøvd ut flere forskjellige oppskrifter. Det finnes utallige måter å variere på, så det er rett og slett bare å smake seg frem til egen favoritt. Pesto er GODT! Det synes til og med jeg - som i utgangspunktet er litt kresen.

Når mor sitter med grønt pålegg på brødskiven, vil selvfølgelig også 1-åringen min smake. Det synes jeg passer utmerket! Urter - som er en viktig ingrediens i pesto, inneholder massevis av antioksidanter. Igrunn så er rett og slett alle ingrediensene sunne, så er man lur, introduserer man hjemmelaget pålegg allerede fra barna er små. Pesto er også fint som tilbehør til grønnsaker, på pizza, på knekkebrød osv. Det inneholder sunt fett (så lenge du bruker kaldpresset olje), og vil dermed hjelpe til med å holde et stabilt blodsukker.


1 potte basilikum (evt bladpersille eller ruccola)

1/2 - 1 dl rå casewnøtter (gjerne bløtlagte)

1/2 - 1 dl parmesanost

1 dl kaldpresset olivenolje

1 fedd hvitløk

En skvis sitron

Litt salt

Stavmiks og ferdig.

For variasjon: Rist nøttene i ovnen på under 160 grader, så får du enda bedre smak. Prøv valnøtter eller 1/2 dl pinjekjerner i steden. Vent med parmesanosten for å se om den egentlig er nødvendig...Bruk gjerne ekstra virgin og økologisk olivenolje for flest mulige helsegevinster.

4 kommentarer

Frøken ur

30.01.2012 kl.20:32

Ja, da er det bare å prøve da. :)

gladerebarn

30.01.2012 kl.21:47

Frøken Ur: Så iiiivrig du er :-) Det liker jeg!

Linn

02.12.2015 kl.23:19

Hei

Kan jeg prøve dette til baby på 8 mnd? Ingen allergier i familien.

Litt usikker pga nøttene..

gladerebarn

03.12.2015 kl.13:14

Linn: Her har jeg skrevet litt om nøtter: http://gladerebarn.blogg.no/1316600761__ke_nringsverdien_i_g.html Lurt å introdusere forsiktig i starten. Jeg ville kuttet ut parmesanosten pga melkeproteiner som kan være vanskelig å fordøye for en liten mage :)

Skriv en ny kommentar

hits