Surdeigsbrød av spelt

Da minstemann skulle introduseres for brød, leste jeg flere steder at surdeigsbrød er mildere for fordøyelsen enn annet brød. Syrnet brød er mer energirikt, næringstett og lett å fordøye. Det utvikles spesielle enzymer som gjør at vi tar opp flere næringsstoffer, vitamininnholdet øker, tilgjengelighet til mineraler bedres, stivelse og karbohydrater tas langsommere opp i kroppen og gir et mer stabilt blodsukker. Noen av dem som reagerer på gluten kan tåle surdeigsbrød. Det er nesten for godt til å være sant!

Siden alle lure triks for bedre fordøyelse stadig er suksess hos oss, har jeg nå endelig fått prøvd meg på surdeigsbrød. Det er annerledes, og fascinerende å følge med på gjæringsprosessen. Med økologisk speltmel, og litt prøving frem og til bake, har jeg blitt fornøyd med resultatet. Så hvis du også har tenkt at det hadde vært spennende å prøve, eller har motivasjonsfaktor ved at du ikke tåler korn så godt, her kommer oppskrift:

 Startkultur.

Det er spesielt viktig med renslighet når man baker surdeig. Vær nøye med god håndhygiene og rene redskaper. Det er også viktig å bruke økologisk mel. Slik at ikke melet er bestrålt, og dermed de naturlige mikroorganismene døde.

Du trenger:     2 dl lunket vann (eller vannkefir - det gir starteren ekstra fres:-)

                     2 dl fin sammalt speltmel

Bland sammen i et stort syltetøyglass eller glassbolle. Dekk til med et tøystykke og la det stå på kjøkkenbenken, helst i mørke omgivelser. Temperaturen på kjøkkenet avgjør om prosessen går raskt eller tar litt lenger tid. Varme reduserer tiden surdeigen trenger. La stå 1-2 døgn. Du skal se små bobler, og deigen lukte litt før du går videre til neste trinn. Rør av og til.


Tilsett 1 dl mel, rør rundt og la blandingen stå 1-2 døgn til. Når du ser lufthull og kjenner en syrlig duft, er kulturen klar til bruk. Sett det du ikke bruker i kjøleskap uten lokk, og strø et tynt lag med mel på toppen. Evt bruk  lokk som har luftehull.

Jeg fikk til startkultur først med denne oppskriften. Det er den enkleste jeg har sett noe sted, og den bare funker! Deigen lever og lever i kjøleskapet. HURRA! Også selv om jeg glemmer å fornye den så ofte som jeg bør.

Surdeisbrød trinn 1

Du trenger:     1/2 dl vann

                     1 ts startkultur

                     1 dl fin sammalt speltmel. (Nå kan du egentlig bruke havre, ris, hirse, amarant, quinoa eller hvete.)

Bland sammen ingrediensene i en glassbolle. Sette de til syrning på kjøkkenbenken med et håndkle over. Rør av og til. La stå ca12-24t. Helst 12  t, men du må se det har begynt å boble en del!

Jeg får best resultat hvis jeg lager trinn 1 tidlig om morgenen, blander brøddeig på kvelden, og baker ut brødene neste morgen. Hvis surdeigen står lenger, blir brødene litt for sur etter min smak. Prøv deg frem!


2 brød

ca 800g fin sammalt speltmel
1 dl havregryn (eller rugflak)
1/2 dl gresskarkjerner
1/2 dl solsikkekjerner
1 ts salt
1/2 ts kanel

7 dl vann

1 middels stor gulrot raspes

Surdeigen fra Surdeigsbrød trinn 1

Bland sammen alle tørrvarene, men hold tilbake litt av melet av de 800g. Tilsett gulrøtter, væske og surdeigen fra Surdeigsbrød trinn 1 (husk alltid å ta av 1 ts surdeig som blandes sammen med 1 dl mel og 1/2 dl vann som får stå på kjøkkenbenken til det bobler = en ny startkultur for oppbevaring i kjøleskapet til neste gang). Sett kjøkkenmaskinen på lav hastighet. Når ingrediensene har blandet seg godt, tilsetter du resten av melet, og eventuelt ekstra speltmel til deigen slipper bollen. Øk hastigheten når alle ingredienser er godt blandet, og kjør på rask hastighet i kjøkkenmaskinen ca 1 minutt. Deig med speltmel skal eltes forsiktig, og ikke for lenge!

Når deigen er ferdig eltet, avslutt med å strø nye 200 g fin sammalt speltmel på toppen av deigen. Tåler du gluten dårlig, dropper du ekstra mel på toppen - så alt melet får være 100% med i surdeigsprosessen.

Så er det bare å la tiden fortsette jobben. Jeg får best resultat når deigen hever ca 12 timer. Hever det lenge, blir smaken gjerne surere. Prøv deg frem. La helst deigen heve "et varmt sted" i huset. Gjerne på et gulv med varmekabler. Det gir mest vellykket resultat for meg.

Når hevingen er ferdig, elt inn de evt. siste 200 g med fin sammalt speltmel du strødde på toppen. Da har du forhåpentligvis fått en klissefri deig. Del deigen i to og rull ut brød på benken smurt med smør (i steden for mel).  Smør 2 brødformer på 1 1/2 liter, og la heve ca 1-4 timer eller til deigen når opp til kanten. Hvis du ikke hadde med ekstra mel på toppen, hell deigen oppi de godt smurte formene. Når brødene er ferdigstekt la stå noen minutter før du heller dem over på rist.

Sett brødene inn i forvarmet ovn på 250 grader nederste rille. Kast inn 1 dl vann i bunnen av ovnen for sprø stekeskorpe. Etter 1 minutt redusevarmen til 200 grader. Stekes i 50 minutter.

 

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg bare lager 2 brød om gangen, så er det fordi jeg synes surdeigsbrød som ikke har vært i fryseren smaker best. Oppbevar brød nr 2 i kjøleskapet.

Kulturen i kjøleskapet bør fornyes ca 1 gang i uken. Gjerne oftere i forbindelse med grøtlaging og brød-baking. Ta 1 ts surdeig og bland med 1/2 dl vann og 1 dl mel. La stå på kjøkkenbenken til gjæringsprosessen er igang, og sett i kjøleskapet til neste gang du trenger surdeig.

For å ha back-up bør du fryse ned litt surdeig. Jeg ble mindre glad da min mann en vakker dag tok feil, og brukte surdeigen min til å lage avocado-grøt! Den som nesten tok en uke å få til.......

Lurer du på hvorfor jeg ikke baker med rug, som man gjerne forbinder med surdeigsbaking? Vel, da jeg skulle finne ut av dette med surgrøt, syntes jeg rug ga surere smak enn spelt. I håp om at flest mulig av familien skal like maten, blir det dermed spelt hos oss. Jeg liker også å lage fullkornsbrød, så jeg har rett og slett eliminert alle ingredienser som skal hjelpe deigen til å heve bedre fra min vanlige brødoppskrift. Det fungerer aldeles utmerket!

Får du dilla på surdeig, har jeg også oppskrift på surgrøt og melkesyregjæredede grønnsaker.

Trenger du mer surdeig-inspirasjon:

www.surdeig.no

Artikkel i Mat og Helse som er utgangspunktet for startkulturen i dette innlegget.

Surdeig.blogspot.com

Les Morten Schakenda sin bok: Om boller og brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom.

Ha en fin helg alle sammen! Jeg er allerede igang med ny ladning surdeigsbrød :-)

77 kommentarer

Gry

27.01.2012 kl.23:33

Morsomt å se hvordan du gjør det, har akkurat satt surdeigsbrød og surdeigsknekkebrød-sats her før natten... Litt konkurranse på bloggen min neste uke og så blir det surdeigsposting snart hos meg også :o) God helg!

gladerebarn

27.01.2012 kl.23:42

Gry: Gleder meg til din oppskrift! Både på surdeigsbrød og surdeigsknekkebrød. Det har jeg ikke sett noe sted enda. Man får jo litt dilla! God helg til deg også!

Ida

28.01.2012 kl.19:51

Surdeigsbrød er bare SÅ godt! Men herlighet så langt tid det tar ;-)

gladerebarn

28.01.2012 kl.20:01

Ida: Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves da! Og totalsummen på det som skal gjøres er ikke så mye. Men planlegge, det må man. Like greit å få gode vaner først som sist:-)

Randi

29.01.2012 kl.14:30

høres veldig godt ut. håper jeg snart rekker å prøve meg på det.

gladerebarn

29.01.2012 kl.15:17

Randi: Ja jeg serverte det til mine foreldre i helgen. De var veldig fornøyd :-)

Nina

30.01.2012 kl.07:31

Fin blogg, lagt deg til i listen min :) God uke

gladerebarn

30.01.2012 kl.08:26

Nina: Så hyggelig! Gleder meg til å sjekke ut din blogg også. Den ser veldig bra ut!
surdeigsbrød er så godt!! :D sv: ja disse er et kjempefint alternativ + de er helt uten kunstig søtning som barn ikke skal ha for mye av. <3

gladerebarn

30.01.2012 kl.13:18

LovelyLiller.com - Helse, Livsstil & Sunne Oppskrifter: Ja surdeigsbrød smaker litt annerledes, men godt. Og så er det så sunt da, hvis man først skal spise brød! Takk for nye godistips forresten! Som mamma - alltid på jakt etter noe bedre i lørdagsposen!
sv: Nei cane sukker er ikke det samme som brukt sukker. Sugar cane er en slags rå form for sukker som her mye mer smaksrik. Når cane sugar behandles skilles melassen ut og man sitter igjen med brunt sukker eller hvitt sukker basert på hvor behandlet det er.

familieoghelse

31.01.2012 kl.20:58

Så fint at du har lagt ut din oppskrift på surdeig! Skal forsøke å lage ett par brød ved leilighet...! :)

gladerebarn

31.01.2012 kl.21:25

familieoghelse: Ja, surdeig er GØY!

Siri N

07.03.2012 kl.21:48

Hei, jeg har kjempe lyst til å prøve meg på surdeigsbrødene dine da jeg har en liten på 8mnd som er glad i brød. Men, jeg har et problem, jeg vet ikke om jeg forstår fremgangsmåten, den virker for meg som litt uklar, jeg forstår ikke helt trinnene.

Du skriver f.eks surdeigsbrød trinn 1 to ulike ganger i tillegg til at hele oppskriften innehar 800gr mel, hvor er disse 800gramene fordelt? "Bland sammen alle tørrvarene, men hold tilbake litt av melet Avslutt med å strø 350 g fin sammalt speltmel på toppen av deigen. Når hevingen er ferdig, elt inn de siste 350 g med fin sammalt speltmel".

350+350=700gram mel, er de siste 100grammene fordelt på 1/2dl vann, 1dl mel + 1teskje startkultur som skal heves 12-24timer?

Vet ikke om jeg har forstått det riktig eller ei :-) Men tusen takk hvis du ser deg tid til å svare :-)

Siri

gladerebarn

07.03.2012 kl.22:16

Siri N: Beklager at oppskriften har blitt rotete. Jeg har redigert den litt for å få enda flottere brød. Jeg har prøvd å gjøre den litt tydeligere nå. Kan du se om du skjønner mere da? Man lager først startkultur. Av startkultur lager man "surdeigssats", som jeg har kalt surdeigsbrød trinn 1. Hele surdeigsbrød trinn 1 en skal blandes inn i brøddeigen unntatt 1 ts.

800g mel skal i selve brøddeigen. Når brøddeigen er ferdig eltet sammen, legger du 350 g nytt mel på toppen - fordi deigen blir veldig klissete av å heve over natten. Neste dag blander du inn disse 350 g du har lagt på toppen, for å få en klissefri deig å lage brødleiver av. Tanken er at det løse melet på toppen også skal få litt "surdeigsfordeler" selv om det ikke har blitt eltet inn enda.

Ble det lettere å forstå? Skriv gjerne igjen! Jeg vil veldig at oppskriften skal være forståelig!

Siri N

09.03.2012 kl.16:17

Da tror jeg i bunn og grunn jeg har skjønt det :-)

Til start kulturen: 2dl mel til til å begynne med, for så å spe med med 1 dl ekstra mel etter 1-2 døgn.

Til surdeigssatsen: 2dl mel + 1teskje startkultur

Til selve brøddeigen: 800gram mel + 350gram mel som legges over brøddeigen og eltes inn etter natten.

Jeg tror jeg har skjønt det :-) Det bare var vanskelig å forstå om de 350 grammene skulle hentes fra de 800 grammene.

Selve teskjeen man tar av fra selve surdeigssatsen blir da en ny kultur, men i bunn og grunn får man da en kultur stående i kjøleskapet + en på benken om jeg forstår korrekt :-) Hvor ofte skal kulturen i kjøleskapet mates, og hvor mye mel i gangen? Om det finnes noen fasit da ;-) Også skal jeg lese litt mer om surdeig, jeg bare hev meg igang når jeg fant din oppskrift på spelt, fordi rug her i huset er ikke magen så altfor glad i :-)

Tusen hjertlig takk for at du tok deg tid til å svare, jeg har en levende kultur stående på benken som praktisk talt bobler av liv, har idag blandet inn 1dl til mel og gleder meg til å se om resterende av trinnene blir å gå like bra :D

gladerebarn

09.03.2012 kl.17:12

Siri N: Da har du forstått rett. Eneste er at jeg bruker 1 dl mel, 1 ts surdeig og 0.5 dl vann i Surdeigsbrød trinn 1. Jeg ser det ene bildet kan være litt misvisende i forhold til oppskriften og det med mel på toppen. Skal lage nytt neste gang jeg baker surdeigsbrød.

Du vil noen ganger ha 2 surdeigssatser ja. Når du ser at den på benken lever, så kaster du den gamle fra kjøleskapet. Det kan også være lurt å ha en backup i fryseren.

Du fornyer satsen i kjøleskapet ca 1 gang i uken ved å blande 1 ts surdeig med 1 dl mel og 1/2 dl vann. Så lar du den nye blandingen stå fremme på benken til det begyner å boble, og strør mel på toppen før den går i kjøleskapet.

Jeg glemmer innimellom å fornye hver uke, men deigen lever likevel:-)

Lykke til med surdigsbrødene dine. Høres ut som du er godt i gang!

Siri N

09.03.2012 kl.18:52

Tusen takk, da skal dette nok gå kjempe fint :-) Gleder meg til å smake på surdeigsbrød ala spelt, montro om det faller i smak hos lille også :-)

Ikke minst takk for linking angående akrylamid. Er riktig nok veldig interessert i ernæring, men ser det er endel som har gått meg hus forbi.

Riktig god helg :-)

gladerebarn

09.03.2012 kl.19:21

Siri N: Surdeigsbrød har lenge vært godt mottat hos lillebror her. Nå når han er 17 mnd er det plutselig en del smaker som ikke slår så godt an lenger. Da er langtidshevet speltbrød også et bra alternativ. Se evt oppskrift under brød. Det liker han VELDIG godt. Jeg kommer til å fortsette å tilby surdeigsbrød også. Vil ikke gi meg med det som er overlegent sunneste på brødfronten:-)

Det med akrylamid har jeg også hørt en del om, men aldri så klar tale som fra fleksitarianerliv. Jeg tenker at alt som blir sunnere bare med annen fremgangsmåte må jo prøves. Spesielt når det ikke koster en krone ekstra:-)

God helg til dere også!

Siri N

10.03.2012 kl.20:35

Hei, her er jeg igjen :-)

Krisespørsmål på tur!

Etter at starten hadde stått to dager fylte jeg på med atter 1 dl mel. Da blandingen begynte å vokse i ville veier (sånn praktisk talt over norges glasset) så dyttet jeg litt i den. Nå har den falt veeldig og lever ikke på samme måte som før jeg rørte litt i den. Er den ødelagt tro? Det er dog bobler og lukter syrlig :-)

gladerebarn

10.03.2012 kl.20:58

Siri N: Nei den er ikke ødelagt av litt risting og røring. Så lenge den bobler er den ok. Surdeigen er rett og slett klar til bruk! Du kan enten strø mel på toppen og sette i kjøleskapet, eller ta 1 ts og blande med 1 dl mel og 1/2 dl vann (=surdeigbrød trinn 1)som du lar stå fremme på kjøkkenbenken til i morgen. Når det begynner å boble, strør du mel på toppen og setter i kjøleskap, eller baker brød på kvelden:-)

Siri N

15.03.2012 kl.08:42

Juhu som det går, jeg valgte å sette startkulturen i kjøleskapet med litt mel over seg. Idag fikk jeg endelig tid til å lage surdeigsbrød trinn 1, skal lage selve brøddeigen ikveld. Må dog innrømme at jeg spent fordi starteren ble hard på toppen etter å ha vært i kjøleskapet - altså, det bobler ikke lenger. Men lenger ned i starteren var deigen bløt og fin. Jaja, vi får se om det funker :-) Hvis ikke er det bare å starte på ny.

gladerebarn

15.03.2012 kl.09:34

Siri N: Det gjør ingeting om starteren er hard på toppen. Bare rør rundt med en skje. Jeg har redusert litt med mengde mel som strøs på toppen av brøddeigen. Det ble litt mye med 350g da jeg prøvde sist, så da tenker jeg 200g passer bedre. Brødene blir hvertfall flottere med denne metoden. Lykke til, og skriv gjerne hvordan det har gått!

Siri N

15.03.2012 kl.20:50

Hm, så kom kvelden og jeg er ikke fornøyd med trinn 1. Boblene er så og si helt vekk. Kan jeg være litt vanskelig å spørre hvor mange gram 1dl er hos deg? Du skjønner, mitt litersmål har anvisning for Liter, mel og sukker. Så håper ''feilen'' ligger der. Det står jo man skal blande vann, mel og startkultur sammen, men her ble det så tørt at jeg måtte tilsette litt mer vann for å få rørt det sammen.Tror jeg må prøve meg på trinn 1 på nytt for det ser ikke særlig lovende ut. Eventuelt la den stå til i morgen tidlig for å se hva som skjer.

Du skal så absolutt få høre hvordan slutt resultatet blir :-)

gladerebarn

15.03.2012 kl.21:00

Siri N: Det er helt greit med ca-mål av 1 dl. Hvis det ble veldig tørt, tar du bare litt mer vann. Hvor lenge har starteren stått? Ca 12 timer? Er det ingen bobler i det hele tatt? Hvis det er litt bobler, er den igang. Da kan du lage brøddeig, og la den heve på et "varmt" gulv over natten. Hvis ikke, prøver du igjen i morgen. Kanskje starteren din trenger mer enn 12 timer? Du kan jo evt lage ny trinn 1 i kveld, og lage brøddeig i morgen kveld også.

Siri N

15.03.2012 kl.22:15

Ja, den har stått i 12 timer, kan telle 3 bobler. I minste laget. Nesten så jeg vurderer å lage nytt trinn 1 bare for å være heelt sikker på at det går som ønsket :-)

gladerebarn

15.03.2012 kl.22:19

Siri N: Gjør som du føler er best! Det er selvfølgelig gøy å få det ordentlig til på første brød-forsøk. Prøv et litt varmere sted neste gang, eller noen timer ekstra.

Siri N

16.03.2012 kl.20:58

Trinn en ble mye bedre nå da jeg laget den på nytt. Nå er deigen laget og satt til heving. Tenkte å ha den i stål bollen men mente å ha lest at surdeig ikke er så glad i sådan(eller var det teflon tro) så jeg satte deigen til heving i en plastbolle på varmekablene. Juhu. Deigen lukter forøvrig nydelig, blanding mellom syrlighet og sødme fra kanel :-) Vi gleder oss til å smake på :-)

gladerebarn

16.03.2012 kl.21:10

Siri N: Så bra! Da er du virkelig igang. Nå er det ikke mye som kan gå galt :-) Jeg har lest dette med stål jeg også, men har god erfaring med mine brøddeiger i stålbolle. Har igrunn brukt begge deler. Kanskje mest viktig med starterene? Selvfølgelig ikke dumt å være på den sikre siden da. Spennende med surdeig! Selv har jeg nylig fått tak i vannkefirkorn. Det blir mitt prosjekt fremover. Gleder meg veldig til sunn, helsefremmende probiotisk drikk. Med mange av de samme gode bakteriene og virkningene som surdeigskultur. Håper det blir vellykket - man får liksom litt dilla på levende mat!

Siri N

17.03.2012 kl.21:30

Ja, da var brødene ferdige. Garantert første og siste gang, haha. Her hevet brødene ikke seg noe særlig, sånn at de ble altfor kompakte og flate. Vet ikke hva som har gått galt. Men smaken var nok ikke for noens ganer i dette huset, og jeg tror nok tettheten i brødene har vært med på å spille inn. Tenker jeg prøver meg på langtidshevet speltbrød neste. Har du oppskrift? ;-)

gladerebarn

17.03.2012 kl.22:09

Siri N: Så synd at de ikke hevet ordentlig! Kanskje du skal prøve en gang på sommeren, med "varmt i veret"? Jeg skal innrømme at mine brød ikke alltid blir like vellykket, men nå har jeg begynt å få mer og mer dreisen. Jeg setter deigen på badegulvet over natten siden det er varmeste sted vi har i hus, når døren er igjen og vamekablene på. Det pleier å gjøre susen i forhold til heving. Det ER en sammenheng mellom hvor mye de hever, og hvor syrlig smaken blir! Ang. smak så blir jeg ofte overrasket over folk som sier at det smaker "så godt". For meg er smaken ok. Og ferske brød er minst sure. Men sur smak faller mer og mer vekk fra det vi spiser, så smaksapparatet vårt har veldig godt av denne dimensjonen også. Jeg spiser surdeigsbrød fordi det er bra for helsen, og at siden jeg har matintoleranse, så har kroppen veldig godt av at gluten og fytinsyrerer spaltet ned ordentlig.

Ang. langtidshevet brød, så bruker jeg oppskrift du finner under brød på framsiden av bloggen. Ganske lik brødoppskrift, og dette blir gode brød uten syrlig smak. Du velger selv om du vil langtidsheve eller ikke.

Siri N

18.03.2012 kl.09:39

Jeg er helt med på helsefordelene ved surdeigsbrød, så absolutt - så, det kan jo hende at jeg gjør som du sier, prøver meg på sommeråret. De ble bare ikke gode når de ble så flate, hele smaken ble liksom så ''sentrert'', hadde bare hevingen gått bra. Jeg blir nok sikkert å prøve meg igjen, var nok bare skuffelsen som snakket igår :-) Jeg vil uansett takke deg for all hjelp, du har vært super med tilbakemeldinger, hjelp og ja, generelt hele prosessen :-)

Jeg skal ta en titt på den oppskriften jeg, også prøver vi oss på den :-) Mannen i huset er litt lei av mine kokkelering rundt brød, han sier bare: "kan du ikke bære lag vanli husmorsbrød" ha-ha ;-)

Nina

05.05.2012 kl.09:10

Så fin blogg du har!! Jeg har mine første surdeigsbrød til heving nå. Vi gleder oss alle sammen til å smake. Men som førstegangsbaker så er jeg veldig usikker på om starteren var ferdig og hvordan ting skal se ut i konsistens. Starteren min var litt bobler i og luktet som kefir, tenkte den var ferdig da og satt den i kjøleskpet. I går kveld blandet jeg sammen trinn 1, skal det være flytende eller fast? Min ble en hard klump-det føltes ikke riktig så lagde en ny som bløe løs og den stod til i dag morges- oh for en lukt- skikkelig sur lukt (lagde av økologisk sam.spelt mel og fint spelt) Så hadde jeg bare metall former og det skal man jo ikke bruke.. tok sjangsen på at det gikk greit når bakepapiret dekket hele formen. Så må jeg nok innvistere i andre former hvid brødet blir godt.

Takk for gode råd!!!

gladerebarn

05.05.2012 kl.10:53

Nina: Hyggelig at du liker bloggen! Så flott at du prøver deg på surdeigsbrød! Starteren skal boble og bli litt mer tynnflytende enn da du lagde den. Jeg lager min litt fast før jeg setter den til heving, men ikke veldig fast. Ta evt bare litt mere vann. Det lukter litt surt ja, men ikke så jeg tenker over det når den står på kjøkkenbenken med håndkle over. Jeg bruker bare fin sammalt spelt.

Jeg bruker aluminiumsformer til å steke i. Det går helt fint.

Lykke til med surdeigsbrødene. Og blir du ikke helt fornøyd på første forsøk, så gjør øvelse mester! Lurt å prøve seg frem, evt prøve ut forskjellige oppskrifter for etter hvert å finne egen favoritt.

Nina

06.05.2012 kl.09:33

Hei, takk for svar. Fikk ikke helt til heveprosessen.. må nok være mer tålmodig. Men skal prøve på nytt, er jo som du sier, øvelse gjør mester :)

gladerebarn

06.05.2012 kl.10:14

Nina: Synd det ikke bra. Men siden du hadde bobler i starteren er du absolutt på vei. Så da er det bare å brette opp armene og prøve igjen når bakelysten kommer tilbake :-)

Judith

11.07.2012 kl.21:31

Får man det ikke til med mindre man har økologisk speltmel? Kunne ikke finne det i butikken her..

gladerebarn

11.07.2012 kl.21:35

Judith: Vanlig mel er gjerne bestrålt og inneholder dermed færre mikroorganismer som bla.a skal få melet til å gjære. Du kan selvfølgelig prøve. Jeg vet ikke om det gjelder akkurat speltmelet man kjøper i butikken

randi

15.10.2012 kl.10:52

Kjempeflott blogg du har. Nå har jeg forsøkt meg på fermentering av kål, står på benken og koser seg. Surdeigstarteren står også på benken, den har nettopp fått litt mer mel og skal stå i en dag til. Dette er spennende, hadde ikke økologisk spelt til starteren, men foreløpig ser det bra ut. Kefirkornene er bestilt . . som du ser har du virkelig inspirert meg !

gladerebarn

15.10.2012 kl.10:56

randi: Ahhhh, strålende at jeg får lov til å inspirerer! Det liker jeg virkelig:) Lykke til med dine spennende prosjekter!!!

randi

16.10.2012 kl.20:23

Hei, da var kålen ferdig og satt i kjøleskapet, smaker deilig allerede. Surdeigbrødene ble nok altfor kompakte, de er nok bare halvparten så høye som dine . . . men de var gode på smak. Du vet, øvelse gjør mester, så dette er nok ikke mitt siste forsøk! Jeg lurer på en ting, denne fermenterte kålen, hvor mye skal man spise av den, bare en liten skje, eller skal man bruke den på samme måte som man bruker surkål?

gladerebarn

16.10.2012 kl.20:42

randi: Så flink du er! Ja øvelse gjør mester. Spesielt når det gjelder surdeigsbaking. Da kan det være lurt å prøve ut forskjellige oppskrifter, lese ulike fremgangsmåter, og få seg egne erfaringer rundt hva som fungerer. Noen fortalte meg at til og med høyden over havet kunne bestemme smak på surdeigsbrød, så vi har tydligvis å gjøre med mange variable faktorer:-)

Når det gjelder melkesyregjæret grønnsaker tenker jeg at mengde a la surkål høres ganske riktig ut. Man skal spise litt, dvs ikke alt for mye pr gang. Så får man heller prøve seg litt frem. Hvis magen slår krøll de første gangene, går det jo an å redusere litt på mengden. For noen er det lurt å begynne forsiktig. Jeg har aldri selv reagert på slike grønnsaker. Selv jeg som alltid har vært litt sær når det gjelder mat, synes disse grønnsakene er digg. Litt tilvenning i starten kanskje, men videre bare godt!

randi

17.10.2012 kl.09:09

Hei og takk for svar. Ja jeg skal prøve igjen, men jeg tenker å spise disse brødene selv om de ble kompakte og lave. Det går greit til hverdags . Når jeg tenker tilbake på hvordan deigen var, så var den ganske løs, kanskje der det ligger, litt for lite mel (spelt). Ja det er bare å prøve igjen etterhvert. Gleder meg til å ta fatt på kålen, tenkte å prøve den om et par dager nå. Det blir kjekt med et nytt helsefremmende innslag på bordet !

gladerebarn

17.10.2012 kl.11:07

randi: Du må gjerne prøve litt fastere deig neste gang, men deigen BLIR løs når den hever såpass lang tid.

randi

28.10.2012 kl.21:07

Denne gang ble jeg fornøyd med surbrødene. Litt fastere deig og heving på badet i 13 timer . . .. Nydelig. randi

gladerebarn

28.10.2012 kl.21:14

randi: SÅ BRA! Jeg også har god erfaring med baderomsgulvet når det gjelder surdeigsbrød!

Eli

03.11.2012 kl.12:25

Nå har jeg begitt meg utpå surdeigsbakingen også. Har lest gjennom alle kommentarene først men det er en ting jeg foreløpig ikke helt forstår. Etter at jeg tok ut en teskje startkultur får å lage satsen, er det en hel masse igjen som jeg så har strødd litt mel på og satt tilbake i kjøleskapet... Skjønner at denne skal fornyes en gang i uken... Men slik jeg forstår det fornyes den ved at noe tas ut ( en teskje) og blandes med litt mel og vann.. Og det er dette som så blir den nye starteren? Virker som det da bare blir flere og flere startere rundt omkring... Hva med den opprinnelige? Den som blir igjen. Kan den brukes til noe annet eller skal den bare kastes..? Litt forvirret her. Men har det veeldig gøy! Skal øve til jeg blir mester, både på surdeig, vannkefir, kefir, fermenterte grønnsaker og alt annet. Har forlvrig noen spørsmål om vannkefir i vannkefirtråden også:) Takk!

gladerebarn

03.11.2012 kl.13:24

Eli: Strålende! Surdeigsbaking er GØY! Du kaster den gamle surdeigs-satsen når du har laget ny. Så slipper du en hel skog av dem i kjøleskapet. Jeg venter med å kaste den gamle til den nye har begynt å boble - etter ca 10-12 timer. Så vet jeg at den som lever videre er ok. Lykke til videre med dine prosjekter:) Man blir hektet!

Eli

03.11.2012 kl.16:45

Ok supert! Men tror du man kan bruke noe av den gjenværende starteren i kjøleskapet sånn direkte uten å gjøre noe mer med den istedenfor å kaste? Da tenker jeg på pannekaker og liknende? Hadde jo vært fint det også...Helt hekta ja, det kan du trygt si! Det bobler og putrer over alt rundt meg:)

gladerebarn

03.11.2012 kl.18:49

Eli: Ja! Så lenge starteren ikke er for gammel, og det kommer mugg på, kan den brukes. Men det blir nok mindre futt i sånn etterhvert. Derfor flere grunner til å fornye en gang i uken. Du kan lage surdeigsvafler, pannekaker, knekkebrød osv osv. Bland mel, vann, surdeig, evt nøtter/frø, vannkefir, myse og salt, la stå. Ha i resten av ingrediensene som egg osv rett før du skal bruke deigen. Hvis du bruker MYE surdeig, blir resultatet muligens mere surt enn hvis du bruker passe/nok. Du får rett og slett prøve deg frem.

sara

12.11.2012 kl.16:57

Kan man lage starter med sikta spelt?

gladerebarn

12.11.2012 kl.21:05

sara: Det tror jeg ikke går an. Mikroorganismene man trenger sitter i skalldelen. Jeg har aldri sett noen "starter-oppskrifter" bare på siktet spelt. Men når du har fått laget deg en starter, kan du videre bruke siktet mel når du lager selve brødet.

Nina

24.02.2013 kl.21:12

hvordan oppbevarer du brødet i kjøleskapet? holder det med et håndkle rundt? eller plastpose?

gladerebarn

24.02.2013 kl.21:49

Nina: Det beste er en linpose når det ligger i romtemperatur - men plast går fint det også. I kjøleskap har jeg brukt plastpose. Vet ikke sikkert om lin/tøy er best her også.

Sony Paulsen

19.05.2013 kl.12:52

Hei!

Jeg har lagd starter, og brød, på siktet økologisk spelt. Det boblet som bare det, og ble nydelig godt. :-) Takk, for BRA oppskrift!

gladerebarn

19.05.2013 kl.14:03

Sony Paulsen: Ahhh, det var jo VELDIG hyggelig tilbakemelding å få!!!:)

Sigrid

22.06.2013 kl.13:37

Hei! Eg har prøvd den fine oppskrifta di fleire gonger no, og alt ser veldig bra ut heilt til eg har brøda opp i formene. Der slutter hevinga. :( Resultatet blir tunge og kompakte brød til tross for masse luftbobler i dei ferdige brøda. Har du råd for dette? Bruker du å sette brødformene med deigen i på badegolvet også?

Myrgana

28.06.2013 kl.18:15

Hei Kristien,

Fantastisk blogg og fantastisk for tradisjonsmat og sunn mat for barn. Takk for at du deler. Jeg har vært en del ganger i bloggen din, og synes det er mange spennende oppskrifter . Jeg har fått deg anbefalt av Frajordtilbord.no . Jeg har rett og slett begynt å leve som kraftmammane. Sitter og lurer (2 gangen jeg prøver meg på surdeigstarter) angående ditt surdeigstart kultur. Nå har jeg laget den og også idag var det nesten to døgn den har stått med sammalt spelt også tilførte jeg 1dl tilc med mel og lar det stå nå 1-2 døgn som du skriver. Men så blir jeg usikker , når jeg bruker da denne feks 1ts startkultur på surdeigsbrød trinn 1 også blander med det som står der, ( du skriver at man kan bruke hvilket sommhelst mel etc)og la det ligge 12 timer. Hva gjør jeg med resten av startkulturen? Du skriver etter man har blandet startkulturen med surdeigsbrød trinnet 1, så skal man ta 1ts ut for å ha til neste gang baking....ble litt usikker her???hvilket av dem er startkultur egentlig? den første med 3-4 dagers jobb eller den deigen som er laget etter surdeigstrinn 1?? Håper du skjønner hva jeg mener....ellers så gleder meg til å bake brødene. Tusen takk igjen for inspirasjon.

Myrgana

Andrea

30.06.2013 kl.14:46

Hei! Jeg er igang med å prøve meg på mine første surdeigsbrød. Jeg er nå ferdig med startkulturen og har nå kommet til "surdeigsbrød trinn 1". Her skal jeg altså ta 1 tskje av startkulturen, og sette resten i kjøleskapet? Under trinn "2 brød" står det at "Bland sammen alle tørrvarene, men hold tilbake litt av melet av de 800g. Tilsett gulrøtter, væske og surdeigen fra Surdeigsbrød trinn 1 (husk alltid å ta av 1 ts surdeig som blandes sammen med 1 dl mel og 1/2 dl vann som får stå på kjøkkenbenken til det bobler = en ny startkultur for oppbevaring i kjøleskapet til neste gang)." Og nå er jeg forvirret! Skal jeg bruke hele startkulturen, og la den med 1 tskje stå på kjøkkenbenken, eller bruke den med 1 tskje, lage en ny til kjøkkenbenken og sette resten i kjøleskapet? Og hva skal jeg da med den i kjøleskapet kontra den på kjøkkenbenken.. Hmmm! Sikkert et dumt spørsmål, men jeg blir ikke helt klok! Tusen takk :)

gladerebarn

07.07.2013 kl.11:22

Myrgana: Jeg skjønner det er litt forvirrende. Poenget er at du alltid har en startkultur stående til neste gang. Og at denne må mates med jevne mellomrom. Det vil si at når du har laget ny, kan du kaste den gamle. Jeg venter med å kaste til jeg er helt sikker på at den nye har hevet seg litt, så jeg vet den fungerer.

Når du skal bake brød, står det at du skal bruke "hele" starteren. Siden du nå har en helt fersk surdeigskultur/starter, sniker jeg gjerne av en teskje til en ny starter når jeg først er igang. Du MÅ ikke gjøre dette, men det er liksom litt praktisk, siden starteren skal fornyes med jevne mellomrom likevel.

I forhold til det du spør om, så er jo begge en surdeigsstartee - hvis du har blandet mel og vann med en teskje fra en tidligere starter. Poenget er å bruke noe til brød, og at du har noe fortsatt til neste gang..... hmmm skjønner?

gladerebarn

07.07.2013 kl.11:28

Andrea: Poenget er å alltid ha igjen surdeigsstarter til neste gang. Denne må jevnlig fornyes. Når jeg er igang med å lage ny starter, venter jeg med å kaste den i kjøleskapet til jeg ser at den nye har hevet litt. Da vet jeg at den funker.

Når du lager starter til å bruke i brøddeigen, kan du selvfølgelig bruke alt i deigen. Når du først er igang, kan du jo like greit ta av en ts fra den nyeste surdeigsstarteren du har (=den du skal bruke i brøddeigen) og lage en ny når du først er igang. Greide jeg å forklare?

Prøvde å forklare det samme til Myrgana, kanskje du skal lese den forklaringen også?

gladerebarn

07.07.2013 kl.11:33

Sigrid: Du kan selvfølgelig prøve å heve brødene på badegulvet. Eller bytte ut melet med halvparten siktet spelt for å se om det blir bedre. Ellers er det bare å prøve igjen. Etter som jeg forstår er det mange faktorer som spiller inn til å få vellykket surdeigsbrød. Høyde over havet, hevetemperatur, kvalitet på startkultur osv. Evt får du lese hva andre tipser om surdeigsbrød. Jeg er ingen ekspert enda. Håper det blir bedre etter hvert:)

Myrgana

14.07.2013 kl.22:45

Takk for svar;-)

Jeg har laget brødene og de ble utrolig gode;-) både mann og barn liker dem. Hurra for surdeigsbrød!!!!

Myrgana

Camilla

25.07.2013 kl.09:56

Hei! Jeg manglet litt speltmel og tok hvetemel, tror du det går greit? Jeg lager til en glutenallergiker, er det slik at speltmel er bedre for disse? Vil han reagere på hveten i dette brødet eller tar surdeigen knekken på alt gluten uansett? Vennlig hilsen Camilla

gladerebarn

27.07.2013 kl.21:52

Camilla: Hvete går nok bra. Det er ca like mye gluten i hvete og spelt. Om en med glutenallergi tåler surdeigsbrød er individuelt. Så vedkommende må prøve veldig forsiktig første gang.

Carina

13.09.2013 kl.20:03

Hei

Nå har jeg satt surdeigen etter oppskriften over. Eneste forskjell er at jeg har grov sammalt spelt (fra Holli mølle). Deigen henger ikke sammen, på en måte bare vått grovt mel. Blir det bedre etter at surdeigen har fått gjort sitt? Aldri hatt en brøddeig som har sett slik ut, men ikke lagd brød med bare grovt mel heller. Ligner ikke på bildet av din deig.

Krysser fingrene for at det ser bedre ut i morgen tidlig.

Carina

gladerebarn

14.09.2013 kl.08:26

Carina: Jeg tror ikke det er lett, om i hele tatt mulig å lage brød av bare grovt sammalt mel. Tror det bør være enten halvparten grovt/siktet, eller 100% fint sammalt. Melet trenger vel noe som binder sammen, og for mye kli gjør antagelig ikke det. Så hvordan det går med deigen din tør jeg ikke spå. Fortell gjerne hvordan det går:)

Marthe

01.10.2013 kl.12:47

Hei! Dette er for baby, sant? Har en på 6 mnd. Når introduserte du barnet ditt for brød?

gladerebarn

01.10.2013 kl.14:16

Marthe: Surdeigsbrød er det lureste å starte med når du begynner med brød, siden det er mer lettfordøyelig enn annet brød. Jeg begynte ikke så tidlig med brød til minstemann her hjemme, tror han var rundt 9 mnd. Meeeen det er mange veier til Rom:) Noen anbefaler i det lengste å vente med kornprodukter - siden de generelt er vanskeligere å fordøye enn kjøtt, grønnsaker, kraft, eggeplommer osv. Mens andre gir babyen sin stort sett all mat fra 6 mnd, da uten særlig salt (babylead weaning). Min helsesøster anbefalte smaksprøver av all mat fra 4-6 mnd.

Hilde

04.11.2013 kl.16:10

hei!

Jeg får ikke til starteren! Blander 2 dl vann og 2 dl økologisk sammalt spelt, men ingenting skjer. har stått på kjøkkenbenken i et syltetøyglass med håndkle over i ca 22 grader romtemp i TRE døgn nå, uten at noen ting skjer. Det vil si, melet synker og vannet legger seg på toppen.. Hva er galt?

gladerebarn

04.11.2013 kl.16:51

Hilde: Oj, ja det var lenge. Du må nok prøve på nytt.

Bruker du økologisk mel? Starteren trenger mikroorganismer som hjelper til i prosessen. Hvis melet er bestrålt, er det vanskeligere å få den på rett spor.

Noe annet som kan hjelpe er å bytte vannet med vannkefir hvis du har. Mulig at kombucha eller myse også går an. Eller du kan bløtlegge økologiske rosiner i vann, og bruke dette bløtevannet i steden for vanlig vann. Rosiner inneholder gjærsopper blandt annet. Som kan hjelpe surdeigsstarteren igang.

Håper du finner ut av det:)

Kirsti

11.01.2014 kl.07:29

Jeg prøvde denne oppskriften, men brødene ble veldig sure og smakte ikke godt i det hele tatt! Hva kan jeg ha gjort feil? Hevet deigen 12 timer som du anbefalte, og 2,5 timer etter de var satt i formene.

gladerebarn

11.01.2014 kl.12:03

Kirsti: Du kan prøve med en liten ert gjær i tillegg. Ellers er det nok å øve, og prøve ut noen av triksene jeg har gitt i kommentarfeltet. Evt prøve en annen oppskrift. Tror det er sjelden man får til surdeigsbrød på første forsøk:)

Ingvild

05.09.2014 kl.09:56

Må det vere sammalt spelt for å lage startaren, eller kan eg bruke sikta spelt?

gladerebarn

05.09.2014 kl.10:26

Ingvild: Ja du må bruke sammalt spelt, og helst økologisk. Mikroorganismene vi ønsker å gjøre oss bruk av sitter i skallet på kornet. Konvensjonelt korn kan være bestrålt, og dermed med mye færre mikroorganismer som vi trenger for å få til en surdeig.

Gunn Utheim

27.02.2016 kl.17:23

Hei. Nå har jeg laget starteren og den bobler 👍Skal sette deigen i morgen tidlig 😊 Gleder meg til å se om jeg får det til. Takk for fin oppskrift. Mvh Gunn Utheim

gladerebarn

29.02.2016 kl.21:12

Gunn Utheim: Takk for hyggelig tilbakemelding :) Håper resultatet ble bra!

Skriv en ny kommentar

hits