Supersunn surgrøt. # 3

Er du på jakt etter supersunn mat til din baby? Eller deg selv? Da er muligens surgrøt noe for deg. Sliter du eller din baby med fordøyelsen? Surgrøt er svært mild mot fordøyelsen.

Her kommer fremgangsmåte nummer 4 på grøt. Jeg hadde aldri hørt om den før inntil nylig. Men etter å ha lest en spennende artikkel i bladet "Mat og Helse", måtte den bare prøves. Grøten lages av surdeig. Samme utgangspunkt som surdeigsbrød. Surdeig har MANGE helsefordeler:

Syrnet grøt er mer energirik, næringstett og lettfordøyelig. Det utvikles spesielle enzymer som gjør at vi tar opp flere næringsstoffer fra kornet. Vitamininnholdet øker og tilgjengelighet til mineraler bedres. Stivelse og karbohydrater tas langsommere opp i kroppen og gir et mer stabilt blodsukker.

Jeg har prøvd meg på surdeig tidligere og ikke fåttt det til. Med denne oppskriften ble det suksess! Så nå er jeg surdeig-fan.


 Startkultur.

Det er spesielt viktig med renslighet når man baker surdeig. Vær nøye med god håndhygiene og rene redskaper. Det er også viktig å bruke økologisk mel. Slik at ikke melet er bestrålt, og dermed de naturlige mikroorganismene døde.

Du trenger:     2dl lunket vann

                     2 dl fin sammalt rug eller fin sammalt speltmel

Bland sammen i et stort syltetøyglass eller glassbolle. Dekk til med et tøystykke og la det stå på kjøkkenbenken, helst i mørke omgivelser. Temperaturen på kjøkkenet avgjør om prosessen går raskt eller tar litt lenger tid. Varme reduserer tiden surdeigen trenger. La stå 1-2 døgn. Du skal se små bobler, og deigen lukte litt før du går videre til neste trinn. Rør av og til.

Tilsett 1 dl mel, rør rundt og la blandingen stå 1-2 døgn til. Når du ser lufthull og kjenner en syrlig duft, er kulturen klar til bruk. Sett det du ikke bruker i kjøleskap uten lokk, og strø et tynt lag med mel på toppen. Evt bruk  lokk som har luftehull.

 
Surgrøt trinn 1

Du trenger:     1 dl vann

                     1 ts surgrøt

                     2 dl fin sammalt mel. Nå kan du bruke havre, ris, hirse, amarant, quinoa, hvete eller speltmel.

Bland sammen ingrediensene i en glassbolle. Sette de til syrning på kjøkkenbenken med et håndkle over. Rør av og til. La stå til neste morgen.

Surgrøt trinn 2

Du trenger:     Rå surgrøt som har stått på kjøkkenbenken.

                     3 dl kokende vann.

Ta av 1 ts surdeig til neste syrning. Bland sammen resten i det kokende vannet. Visp godt. Kok opp grøten til den tykner, slå av platen, og la grøten småboble litt på ettervarmen.

Avkjøl. Tilsett frukt/bærmos som søtning og 1 ts med fett. Prøv evt om baby liker kanel på.

Hvis grøten er for sur, kan man redusere syrningstiden, og evt lage trinn 1 kvelden før.

 

Kulturen i kjøleskapet bør fornyes minst ca 1 gang i uken. Gjerne oftere i forbindelse med grøtlaging og brød-baking. Ta 1 ts surdeig og bland med 1 dl vann og 2 dl mel. La stå på kjøkkenbenken til gjæringsprosessen er igang, og sett i kjøleskapet til neste gang du trenger surdeig.

For å ha back-up bør du fryse ned litt surdeig. Jeg ble mindre glad da min mann en vakker dag tok feil, og brukte surdeigen min til å lage avocado-grøt! Den som nesten tok en uke å få til.......

Første gang jeg lagde surgrøt, lagde jeg den på rug. Det ble surt. Neste gang brukte jeg økologisk fint sammalt speltmel som smakte mye bedre! Ganske likt grøt kokt på fint sammalt speltmel. En anelse surere, men likevel helt grei å spise når man tilsetter søtning med fruktmos.


Lykke til med din surgrøt! Jeg har i ettertid brukt surdeigen til baking av speltbrød. Og jeg er hektet. Det er kjempegodt og kjempegøy. Plutselig kan jeg kutte ut alle ingredienser som brukes for å bedre heveegenskapene. Surdeig trenger tid. Men når den er igang, brøyter den seg frem mot nye høyder.

Trenger du mer surdeig-inspirasjon:

www.surdeig.no

Artikkel i Mat og Helse

Les Morten Schakenda sin bok: Om boller og brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom.

9 kommentarer

Anne

27.03.2012 kl.23:45

Jeg har også satt en startkultur. Men lurer litt på hvor små babyer som kan få dette? Har en gutt på 8 mnd - og er litt skeptisk til å gi han gjæret mat.... Har for øvrig laget startkultur av rismel, for vi kan ikke ha gluten.

Anne

28.03.2012 kl.21:20

Hvor små barn kan få surdeigsgrøt? Har en liten på 8 mnd. Har satt en kultur med rismel, da vi ikke kan ha gluten. Så venter i spenning på å se om det funker :)

Kristine

28.03.2012 kl.21:46

Anne: Hvis du leser artikkelen i Mat og Helse jeg har linket inn på slutten av innlegget, så står det: "Syrnet grøt (surgrøt) er mer energirik, næringstett og lettfordøyelig enn barnegrøt tilberedt på vanlig måte. Gjæringsprosessen øker innholdet av vitaminer og visse andre næringsstoffer, bedrer tilgjengeligheten av mineraler (bl.a. jern), aminosyrer og karbohydrater, og bryter ned en del av melets forsvarskjemikalier (antibeitestoffer) som hemmer opptaket av næringsstoffer. Derved fremmes fordøyelsen, og næringsopptaket øker. Etter tilvenning smaker surgrøt bedre enn ugjæret grøt, og den har en mer delikat konsistens. Samtidig metter den bedre enn vanlig grøt. Retten er rask å lage fordi grøten ikke behøver å kokes for å unngå melsmak. Det er nok å helle det syrnete melet i kokende vann og røre rundt. For å øke fettinnholdet kan man tilsette (klaret) smør og litt planteoljer som olivenolje, Udo's Choice eller tilsvarende oljeblandinger."

"Surgrøt, det vil si melkesyregjæret mel og vann, er mer næringsrik, smakfull, mettende og lettere å fordøye enn vanlig, ugjæret grøt. Hvis man velger å gi småbarn grøt fra 4- eller 6-månedersalderen, er det altså langt bedre å servere surgrøt enn bare mel kokt i vann eller melk."

I artikkelen bruker forfatteren rugmel i startkulturen. Selv har jeg god erfaring med spelt. Når så startkulturen er klar, anbefaler han glutenfrie kornsorter. Slik jeg har forstått, blir gluten brutt ned ved melkesyregjæring. Så mest sannsynlig vil din sønn tåle grøten selv om startkulturen består av rug eller spelt. Mengden av glutenholdig mel vil dessuten være veldig liten, bare ca en ts. Jeg ville uansett prøvd forsiktig de første gangene. Ut i fra artikkelen er det ingeting å tape på å lage surgrøt. Håper du prøver, og lykke til. Skriv gjerne tilbake hvordan det går!

Anne

29.03.2012 kl.17:21

Takk for svar! (ser jeg klarte å lage to innlegg...) Da skal jeg prøve det til minsten hvis jeg får det til. Begynner å lukte og komme små bobler i kulturen jeg har laget på rismel også, så får se om det går med rismel først. Har en annen her som er på diett helt uten gluten, og tenkte å prøve det ut for alle.

gladerebarn

29.03.2012 kl.18:54

Anne: Så spennende! Skriv gjerne hvordan det går!

Anne

03.04.2012 kl.21:28

Hei igjen :) Jeg har fått ris-startkulturen til å gjære seg, så nå skal jeg prøve å lage grøt. Men lurer på, hvis ikke alt blir spist opp til et måltid, kan den ferdige grøten settes i kjøleskapet og spises i løpet av dagen? Eller mister man de gode bakteriene da?

gladerebarn

03.04.2012 kl.22:02

Anne: Så spennende at du har fått til gjæring med rismel!

Grøt kan generelt oppbevares 1 døgn i kjøleskapet, så jeg ville varmet opp i vannbad til senere måltid hvis ønskelig. Grøt som har vært på babyens tallerken skal derimot kastes.

Ved surdeig er det gjærsopper som hovedsaklig er aktive: "ved gjæring bryter bakterier ned karbohydrater til organiske syrer og enklere sukkerarter. Enzymer bryter ned proteiner til peptider og aminosyrer og fett til fettsyrer og glycerol. Dermed er maten langt på vei fordøyd allerede før vi begynner å spise den. I de fleste tilfellene dannes også nye næringsstoffer, med blant annet økt innhold av proteiner, essensielle aminosyrer, essensielle fettsyrer og vitaminer. Tilgjengelighet og opptak av mineraler i maten bedres, og giftige forbindelser brytes ned."

Så det er forskjell på rå melkesyregjærede produkter, og surdeig som blir varmebehandlet under veis. Ta evt en titt på tiddligere innlegg om fermentert og melkesyregjæret mat.

Lykke til med resten!

Heidi

15.11.2013 kl.12:51

Hei! Tror du det vil funke å bruke et glutenfritt mel til startkulturen? Sønnen min på 11 mnd. er allergisk mot blant annet hvete/gluten.

gladerebarn

15.11.2013 kl.13:09

Heidi: Du må gjerne prøve det. Prøv da å få ferskest mulig mel, helst økologisk som ikke er bestrålt. Slikt at mikroorganismene i kornet er bevart og dermed kan få gjøre jobben sin. Jeg har sett flere som bruker glutenfri surdeigsstarter. Bor du i nærheten av Oslo, kan du kanskje få tak i fra denne facebook-gruppen: https://www.facebook.com/groups/503337466374223/ Eller kanskje det finnes en lignende gruppe i nærheten der du bor som du kan spørre: http://gladerebarn.blogg.no/1360780766_tradisjonsmat_oslo.html
Ellers er det jo slik at gluten i surdeig brytes ned på en slik måte at de som er allergisk mot hvete/gluten kanskje tåler det likevel. Spelt er et bedre alternativ enn hvete selv om det har ca lik mengde med gluten.

Skriv en ny kommentar

gladerebarn

gladerebarn

42, Oslo

Velkommen til inspirasjon om barn og mat. Da jeg fikk barn nummer 3 bestemte jeg meg for at han skulle slippe babymat fra butikken, og heller få sunn hjemmelaget mat fra gode råvarer. Siden vi har allergi og matintoleranse i familien har det også vært et poeng med mat som er mild for fordøyelsen. Jeg har lett som en detektiv for å finne ut HVORDAN. Kunnskapen jeg har tilegnet meg deler jeg gjerne! Når det gjelder kostholdsretning er det etter hvert tradisjonsmat som ligger mitt hjerte nærmest. Jeg blir veldig glad for kommentarer på bloggen, og mailadressen er gladerebarn@gmail.com. Hilsen Kristine

Kategorier

Arkiv

hits